maanantai 8. syyskuuta 2014

Healthy brekkie and snack tips


Mulla oli yhden viikon ajan kysely blogini sivupalkissa, kun halusin tiedustella minkälaisista postauksista te lukijani olette kiinnostuneet, suurimpaan suosioon siinä kyselyssä pääsi aamiais ja välipala vinkit. Olen jo pitkään miettinyt tälläisen postauksen tekemistä, mutta vasta nyt sain intoa tehdä tämän.

Aamiaisen ja välipalojen tärkeyttä ei pidä ikinä unohtaa, hyvällä aamiaisella lähtee päivä hyvin käyntiin. Joka aamuna oli tärkeää syödä aamiainen, sillä kroppa tarvitsee ravintoa paastottuaan koko yön, ilman aamiaista tulee hyvin nopeasti nälkä ja vatsa kurnii, eikä se ole mukavaa. Välipalat taas pitävät nälän loitolla ja veren sokerin tasaisena aterioiden välissä.

Monipuolinen aamiainen koostuu täysjyväviljasta, maitotuotteista, (kasviksista) ja hedelmistä tai marjoista.
Täysjyvä viljasta saa laadukkaita hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja jotka pitävät kylläisenä pidempään ja vauhdittavat ruoansulatusta, aamiaisella olisi siis hyvä nauttia esimerkiksi. puuroa (ei kuitenkaan rasvaista riisipuuroa) taikka täysjyvä/ruis leipää, sekä proteiinia esimerkiksi. kananmunan valkuaisesta, raejuustosta taikka rahkasta, ja tietenkin mahdollisesti lisäksi myös hedelmä tai marjoja.

Välipalan voi koota joko proteiineista tai hiilihydraateista taikka molemmista, riippuu missä vaiheessa päivää välipalan aiot nauttia. Esimerkiksi jos olet syönyt aamiaisen jo kello kuusi aamulla, ja tunnet olevasi jo yhdeksältä nälkäinen, mutta et kuitenkaan viitsi vielä lounasta syödä, tällöin on hyvä syödä vaikka hedelmä jottei verensokeri pääse laskemaan. 

Vaikka se niin helpolta kuulostaakin syödä oikein ja säännöllisin väliajoin, se tuntuu vaikealta hyvin monelle ja yleensä syyksi sanotaan että ei ole aikaa tehdä aamiaista ja välipalojen syönti vain yksinkertaisesti unohtuu.
Nyt olen kuitenkin koonnut muutamia vinkkejä ja ns. reseptejä jotka sopivat myös kiireisiin aamuihin kuin myös välipaloiksi.

Smoothie
Smoothie on nopea ja maukas vaihtoehto aamu- ja välipalaksi, aamulla kun kiire yllättää, äkkiä vain ainekset tehoseikoittimeen, valmis juoma sheikkeriin ja matkaan mukaan! Smoothien voi tehdä täysin oman maun mukaan, mutta tässä esimerkki miten voit koota hyvän yhdistelmän.
1 dl kaurahiutaleita
1 Banaani / muu hedelmä
2 dl marjoja
Pilttiä / sokeritonta mehukeittoa
200 g maitorahkaa

Rahkaa, rahkaa!
Harva pitää maitorahkasta pelkästään sen happaman maun takia ja monet myös perustelevat että eivät voi syödä terveellisesti koska maitorahka ei mene alas, mutta kun sekaan laittaa marjoja ja/tai mehukeittoa, tai ihan mitä vaan mistä tykkää, oma mielikuvitus ja maku on vain rajana, oman maun mukaan lisukkeiden lisääminen tekee maitorahkasta hyvän ja maistuvan välipalan. On saatavilla myös kaikenlaisia mietoja maitorahkoja sekä myös jogurtti rahkoja, jotka toimivat myös loistavasti, jos et voi sietää pientäkään hapanta makua. Kauppojen hyllyt pursuavat myös kaikenlaisia proteiini rahkoja, mutta ne valitettavasti sisältävät suuria määriä sokeria, siitä syystä maustamattomat rahkat ovat parempi vaihtoehto.Tavallinen  maitorahka on hyvä välipala, se sisältää paljon proteiineja ja on rasvatonta.

Herkulliset ja proteiini pitoiset lätyt!
(Sori nämä kuvat on jo niin nähtyjä mun blogissa, mutta muita ei tähän hätään löytynyt...)
Terveellinen ja proteiini pitoinen lettu on mainio vaihtoehto kun makea hammasta alkaa kolottamaan ja on hieman enemmän aikaa ruuan laittoon. Blogissani on monta eri reseptiä helppoihin ja terveellisiin välipala lettuihin, käy ihmeessä kurkkaamassa resepti näihin herkkuihin. Klick Klick

Ruisleipä avokadolla ja kalkkuna leikkeellä
Ruisleipä sisältää paljon kuituja ja hyviä hiilihydraatteja, se toimii hyvin aamupalalla, jos vaikka kaurapuuro ei oikein maistu. Monet vierastavat avokadoa, ja ovat sitä mieltä että se on pahaa, niinkuin minäkin ennen ajattelin, mutta se sopii aivan älyttömän hyvin ruisleivän ja kalkkuna leikkeen kanssa, ja vielä vähän (lue: paljon) pippuria päälle, niin avot! Ja avokadohan on oikea terveyspommi, se sisältää paljon hyviä rasvoja ja B-, E- ja K-vitamiinia.

Tuorepuuro
Se kiireisten aamujen pelastaja, se ihanan helppo ja herkullinen tuorepuuro joka tekeytyy itsestään ilman keittämistä. Ja mikä parasta, tämänkin voi tehdä täysin oman maun mukaan mielikuvitus on vain rajana! Tarkemmat ohjeet tähän helppoon aamiais puuroon löytyy toisesta postauksestani. Klick

Valkuais munakas
Kananmunan valkuainen ei sisällä lainkaan rasvaa tai hiilihydraatteja, ja on oikeastaan vain puhtaasti pelkkää proteiinia, joten se käy täydellisesti aamupalaksi taikka välipaksi. Kuva nyt ei niinkään puhu puolestaan ja saa munakasta näyttämään kovin houkuttelevalta, mutta se on hyvää. Munakasta ei tosiaankaan tarvitse syödä pelkistettynä versiona, vaan siihen voi yhdistellä mitä vain esimerkiksi. kasviksia, vihanneksia, kinkkusuikaleita tai vaikka kalkkuna leikkelettä.
1 kananmunan valkuainen sisältää 16 kaloria ja 4 grammaa proteiinia.

Toivottavasti tästä oli jollekkin hyötyä ja ehkä löytyi myös uusi välipala suosikki? ;)

// Mitä sinä tykkäät syödä aamu- ja välipalaksi, vai jääkö joskus syöminen vahingossa kokonaan välistä?
Mahtavaa alkanutta viikkoa kaikille! ♥

22 kommenttia:

  1. Ai että näyttää hyvältä! Tuorepuuro on mun uusi lemppari aamuisin ja tänään tein pitkästä aikaa ihan perinteistä kaurapuuroa, johon laitoin raejuustoa ja hedelmiä. Kannattaa kokeilla myös erilaisia vihersmoothieita, ovat yllättävän hyviä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki kaurasta tehty on kyllä niin hyvää, nam! :) Olen vähän vierastanut noita kaiken maailman viher juttuja, mutta ehkä täytyisi kokeilla, onhan ne äärimmäisen terveellisiä ja varmasti raikkaita, ellei muuta :D

      Poista
  2. oi mahtavaa, aion ehdottomasti testata näitä! :)

    VastaaPoista
  3. tosi kiva postaus täytyy testata kaikkia!:)

    VastaaPoista
  4. Jee nää pääsee kyllä joskus testiin! Mää piän kyllä tiukasti kiinni siitä, että aamupala tulee syötyä, ilman sitä ei lähe päivä käyntiin ja onhan se epäterveellistäkin jättää aamupala välistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes kiva! :) niinhän se on! Aamupala on päivän tärkein ateria :)

      Poista
  5. Sulla on ihan älyttömän kiva blogi! Tuo tuorepuuro ois iteki kiva testata oman dieetin päädyttyä mutta empä osaa oikein päättää millä sen ''maustaisin'' :D. Olen jo pitkään seuraillut blogiasi mutta nyt vasta kun oman blogini herätin taas henkiin niin tulee oltua koneella enemmän niin liityin samalla täällä pyörähtäessä lukijaksi. Sulta saa kivoja ruoka vinkkejä ja varmasti menee testiin kun saa tuota omaa ruokasuunnitelmaa hölläillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, ja mukavaa että tykkäät :)
      Tuorepuuroonhan voi kokeilla vaikka mitä! Jos ekalla kerralla ei ihan onnistu, niin toisella kerralla ehkä parempaa, rohkeasti vain kokeilemaan eri makuja!
      Käympäs kurkkaamassa sinun blogisi :)

      Poista
  6. Ihana postaus! Ite kun oon ny melkee vuoden käyny salilla ja tulosta tullu paljon ja oon aatellu alottaa proteiinijauheiden käytön niin olis kiva tietää lisää niistä, sillä uskon että sulta tietoa löytyy,tai joku nettisivu mistä näistä voi lukea enemmän ja esim.mikä sopii ns"aloittelijalle"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mukavaa että olet alkanut treenaamaan ja olet myös kiinnostunut ravinnosta ja lisäravinteista, sulla kävi hyvä tuuri tämän suhteen, sillä olen töissä lisäravinne myymälässä, ja aion varmasti tehdä jossakin vaiheessa jonkinlaisen lisäravinne tietoisku postauksen, kunhan oma ns. ammattitaito ja tieto lisäraviteista tässä pikku hiljaa parantuu! :)

      Poista
  7. Minkälaista olkapäätreeniä teet? Mulla on ankara olkapäiden kasvatus menossa ja olis kiva tietää millasel treenil sä oot noi kivat olat saanut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aii voi että kiitos paljon :) Musta aina tuntuu siltä, että mun olkapäät tulee muita lihasryhmiä jäljessä! Teen olkapäät kerran viikossa, ja sarjoina tällä hetkellä toimii 3x15 / 4x10! Liikkeet mm. Pystypunnerrus, pystysoutu, vipunostot sivuille & eteen, taka olat taljassa ja rinnalle työntö! :)

      Poista
  8. Oon käyny salilla nyt reilut kaheksan kuukautta ja ainut liikealue johon en millään saa yli puolen tunnin treeniä tehtyä on vatsalihakset. Ja se johtuu vaan siitä etten keksi mitään hyviä liikkeitä. Oon kyl kattonu kaikenlaisia videoita instasta ja youtubesta mut en vaan saa hyvää kokonaisuutta kasaan. Ois tosi mukava jos voisit tehä sellasen postauksen missä on vatsalihasliikkeitä joita ite oot kokenu hyviks ja tehokkaiksi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsit että sattu sopivasti, kun just aloin miettimään että mitä keksisi seuraavaksi postattavaksi, ja mietin juurikin jotakin vatsa / peppu treeniä! Yritän mahdollisimman nopeasti toteuttaa toiveesi! :)

      Poista
  9. Mitä mieltä oot siitä kun kaverit valittaa kun käy salilla? Mun kaverit on ruvennu tekemään tätä ehkä johtuu siitä kun he eivät ite harrasta mitään niin ei ymmärrä että yksinkertaisesti rakastan sitä vai onko ne kenties kateellisia? Mitä pitäisi tehdä? D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mitä ihmettä... Tyhmää käytöstä tuollainen, kaikki saa harrastaa just sitä mitä haluaa ja käydä salilla ilman että siitä kuulee minkäänlaista valitusta. En ymmärrä että miksi kukaan edes valittaisi moisesta asiasta, enhän minäkään nyt kieltäisi kaveria menemästä harrastuksiinsa taikka valittaisi asiasta. Luulempa että niiden valitusten takana on ihminen joka on kateellinen ja katkera siitä ettei itsellään ole motivaatiota käydä kuntoilemassa, tai jotakin muuta vastaavaa! Älä välitä tuollaisista ikävistä ja negatiivisista kommenteista joita kaverisi suustaan päästelevät :) Treeni iloa!

      Poista
  10. Oi oisitko tehä joskus kunnon pepputreenistäki postauksen?:):):):)

    VastaaPoista
  11. Aivan ihania ohjeita kyllä, ja varmasti tuun kokeilee noita! Ite oon kans tehny noita lettuja suklaa herasta ja banskuista ja ne on vaa nii taivaallisen hyviä♥
    Tuli tuosta yhdestä kommentista mieleen, että yksi minun kavereistani on koko ajan kommentoimassa syömisiäni ja treenaamistani, ja hänen mukaansa olen "laihdutusdieetillä", koska syön terveellisesti ja käyn salilla. Kun otan iltapalalla rahkapurkin esiin, niin hän vain katsoo silmiä pyöritellen ja aina vain tokaisee jonkun töykeän kommentin siihen päälle.
    Mutta Sanni, vaikutat aivan mahtavalta ihmiseltä ja blogisi on todella antoisa! Piristää aina lukea postauksiasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, hyvä jos tulee tarpeeseen ja kokeiluun, toivottavasti maistuu! :) Ja suklaa-bansku letut on kyllä aivan super hyviä ♥

      Kyllähän noita negatiivisen sävyisiä kommentteja kuulee vähän joka suunnasta, mutta ainakin itse olen sitä mieltä, että kateelliset ja katkerat huutelevat, koska se vain on totuus, että kaikilla ei itsekuri ja motivaatio riitä syömään terveellisesti. Joten ei pidä välittää sellaisista :) Hieman kummaa kyllä tuo muiden ruokien vinoon katsominen ja arvostelu, en ainakaan minä tuhlaa aikaani muiden ruokien arviointiin vaikka söisinkin itse eri tavalla...

      Ja mukava kuulla, kiva kun tykkäät ja kiitos piristävästä kommentistasi! ♥
      Mukavaa viikonlopun jatkoa!

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️