lauantai 8. marraskuuta 2014

Vähemmän stressiä, enemmän tuloksia

Stressi, se kuuluisa ja inhottava asia joka vaivaa montaa ihmistä päivittäin. Liika stressi vaikuttaa mieleen ikävästi ja sitä kautta kaikki asiat mitä teet, kärsivät myös. Stressin oireet ovat varmasti monelle tuttuja, päätä särkee, ärsyttää, jännittää, ahdistaa ja mitä vielä? Siinä tuli vasta osa psyykkisistä oireista, mutta niinkuin jo totesinkin, stressi vaikuttaa kaikkeen mitä teet tai yrität tehdä. Ja sekin vielä, että on niin monia asioita jotka laukaisevat stressin, miten ihmeessä sitä siis voisi edes välttää?

Asia teksti! Näinhän se menee. Varmasti joku muukin voi samaistua?
Itse olen oikea stressaamisen perikuva, saan asioista päähänpinttymän ja illalla ei uni tule kun mietityttää ja stressaa niin paljon kaikki maailman asiat, jotka pitäisi saada jotenkin järjestykseen taikka hoidettua. Välillä stressi yllättää ihan joka suunnasta, ja tuntuu siltä että mikään ei onnistu millään tavalla, kun olo on niin yli kuormittunut. Mutta niin se vain menee, että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella. Sen takia ei kannata turhaan stressata kaikesta, koska asiat tulevat menemään paljon paremmin kun ei kokoajan mieti tarkalleen mitä tekee ja milloin tekee.

Jos kelattaisiin aikaa vuosi taaksepäin, niin en olisi ikinä uskonut että olen nyt tässä tilanteessa. Tällä hetkellä musta tuntuu, että mulla on kaikki aivan loistavasti eikä voisi edes varmaan mennäkkään paremmin. Mulla on koulu ja työ -asiat loistavalla mallilla ja elän juuri sellaista elämää kuin haluankin, tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä ja tiedän mitä haluan. Vuosi sitten olin hyvin stressaantunut kaikesta, ortorektiset ja masentuneet ajatustavat veivät ajatukseni päivittäin ja tulevaisuus tuntui kauhealta ajatukselta. Mutta kaikki oli musta itsestäni kiinni, mun elämä tarvitsi positiivisen muutoksen ja niin sitä sitten noustiin entistä vahvempana sängyn pohjalta ylös kohti parempaa tulevaisuutta, vaikka muutos ei tosiaankaan ollut helppoa ja vaati aikansa... Mutta nyt mä tiedän, että pystyn ihan mihin vain, jos haluan.

Meinasi nyt vähän lähteä homma taas lapasesta, kun pääsin vauhtiin kirjoittamisessa... Tarkoitus oli siis puhua siitä miten olen huomannut stressin vaikuttavan treeneihin ja kehitykseen, joten jospa siirrytään siihen.

Pikku hiljaa hyvä tulee!
Noin kuukausi sitten kerroin blogissani, että haluan siitä eteenpäin keskittyä lihasten kasvuun ja kehitykseen. Lisäsin huoletta hiilhydraatteja ruokavaliooni, enkä enää kytännyt kroppaani ja sitä, että tuleekohan sitä rasvaa nyt johonkin kohtaan vai ei. No kyllähän sitä on tullut, mutta so what? En usko, että ketään haittaa se että mulla on pieni rasvakerros lihojen päällä. Tai jos haittaa, niin se ei ole minun huoleni, koska olen täysin tyytyväinen itseeni näinkin. Ja vaikka sitä rasvaakin on tässä matkalla jo hieman mukaan tarttunut, niin on sitä lihastakin jonkin verran tullut, jee!

Kun lopetin stressaamisen ruoasta ja treeneistä, olen saanut myös heti tuloksia. Niin se vain vaikuttaa, joten ei kannata stressailla turhista ;) Kun asettaa liikaa paineita ja tavoitteita itselleen, niin yleensä kaikki menevät pieleen. En voi samaan aikaan pitää rasvojani alhaalla ja treenata isoja lihaksia, niin se vain on. Välillä täytyy tehdä päätöksiä asioiden välillä ja keskittyä vain yhteen hommaan kerralla, niin niitä tuloksia tulee, ja tämähän koskee melkeimpä kaikkia asioita, eikä pelkästään treeniä!

#sapuskaa namnam!!!
Vaikka olen lopettanut stressaamisen syömisistäni, syön silti edelleenkin terveellisesti ja suunnittelen ruokaluni etukäteen. Nyt varsinkin kun niitä lihaksia halutaan kasvattaa, niin sitä energiaa myös tarvitaan, kokoajan. Syön siis tällä hetkellä 5-6 kertaa päivässä, riippuen vähän siitä, että onko treenipäivä vai ei. Proteiinia syön jokaisella aterialla, jotta lihakset saavat kokoajan lisää rakennusainetta ja jotta vältytään katabolialta. Sijoitan myös suhteellisen runsaasti hyvälaatuisia hiilihydraatteja pitkin päivää jokaiselle aterialle. Mutta illalla syön kuitenkin pelkästään proteiinipitoista ruokaa, sillä hiilihydraatit vaikuttavat unen laatuuni negatiivisesti liian myöhään nautittuna. Ja kasviksia syön yhtä paljon kuin aina ennenkin, vähintään puoli kiloa päivässä... :)

Saattaisiko ehkä teitä lukijoitani kiinnostaa ruoka/treeni päiväkirja jossa kertoisin hieman tarkemmin missä mennään tällä hetkellä, kun nyt on hieman kuviot muuttuneet viime kerrasta?

Ei mulla tässä muuta tällä erää, viettäkäähän stressitön ja rentouttava viikonloppu!
Ja jo hieman etukäteen, hyvää isänpäivää kaikille isukeille!
Ps. Käykäähän tykkäämässä mun blogin Facebook sivusta! :) klick
♥️ Sanni

12 kommenttia:

  1. Älyttömän hyvä teksti Sanni! Itekkin olin vielä vähän aikaa sitten ihan pahimman luokan stressaaja, mutta nyt ajan kanssa se on pikku hiljaa hävinnyt ja osaan jo ottaa huomattavasti rennommin koulu, ruoka sekä treeni jutut! Jos oikeasti haluaa päästä stressaamisesta eroon niin kyllä se onnistuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) niinhän se on, että kaikki muutokset lähtevät aluilleen omasta takaa ja asioihin voi vaikuttaa vain itse tekemällä muutoksen! Mäkin ajattelin että nyt jumankekka mä alan elämään täysillä, ja nyt oon saanu vaikka mitä aikaseksi! :)

      Poista
  2. Täyttä faktaa koko postaus! Stressi on suurin viholliseni, se ei saa mitään hyvää aikaan. Nyt on jo vähän helpottanut ja se näkyy heti olossa! Täytyy vaan tehdä töitä stressin vähentämisen eteen, mutta eiköhän tämä tästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on että itse sitä täytyy haluta ja tehdä asioita sen eteen ettei sitä stressiä olisi tai että se stressaaminen vähentyisi :) mitä sitä turhaa stressaamaan! Nautitaan vaan elämästä täysillä! Toivottavasti saat loputkin stressin rippeet selätettyä!

      Poista
  3. ehdottomasti kiinnostaa ruoka JA treenipäiväkirjat !

    VastaaPoista
  4. Tosi hyvä postaus! !

    elamanikuvina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. Kiinnostais paljonkin sun ruokailut, ja just et vähän enemmän kertois mitä ja miks..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok! Teen ruokapäiväkirjan heti ensi viikolla! :)

      Poista
  6. Samoilla linjoilla kanssasi! Stressi vaikuttaa kaikkeen aivan älyttömän paljon.. Mulla menee kroppa täysin sekasin, pääkivut, sykkeen muutokset, niskakivut, jännittyneisyys » tästä uniongelmat ja uniongelmista menee sitten taas kaikki vielä enemmän sekasin.. :/ Stressikierre pitää saada katkaistua ajoissa! Mukava, että olet löytänyt stressittömän tien, tsemppiä kaikkeen tekemiseen ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se valitettavasti menee ;( täytyy vain yrittää olla miettimättä kokoajan turhia! Elämä on kivempaa kun ei kokoajan stressaa kaikesta!:) toivottavasti säkin saat stressisi lievitettyä!

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️