sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Tasapainoinen ruokavalio, tie hyvinvointiin

Ruokavalion tasapaino, se mikä jokaisen tulisi löytää voidakseen hyvin henkisesti sekä fyysisesti. Niin se vain on, kun syö hyvin niin myös voi hyvin. On myös tietenkin ääripäitä, kun ruokavalio menee liian terveelliseksi sekä pakkomielteiseksi taikka sitten aivan tolkuttomaksi ahtamiseksi, joka ei kyllä henkistä hyvinvointia tue. Nimimerkillä kokemusta on kummastakin päästä...
Parisen vuotta sitten ruokavalioni koostui ihan kaikesta, mitä vaan sattui mieli tekemään sillä hetkellä. Saatoin syödä kokonaisen ciabattan voilla, kinkulla ja juustolla ja päälle vielä vähän mysliä jogurtilla... Ja ehkä vielä kylkiäisiksi myöhemmin pari pussia karkkia. Söin yksinkertaisesti vain niin kauan, kunnes olin aivan oksennuksen partaalla. Ei ollut kyllä hyvä olo sen jälkeen, vatsa turposi ja oli kipeä. Verensokeri nousi äkkiä, mutta niin myös laskikin hyvin nopeasti ja heti oltiin uudelleen jääkaapilla, koska nälkä. 
Ja toinen ääripää tuli koettua vähän alle vuosi sitten, kun terveellisesti syömisestä tuli pakkomielle. Suunnittelin joka aterian tarkasti, kyttäsin kaloreita ja illalla en saanut unta jos olin esimerkiksi syönyt yhden pähkinän liikaa tai syönyt liian rasvaista lihaa... Söin myös todella usein, oikeastaan vain kahden tunnin välein. Välillä oli myös pienempiä aikavälejä, koska ruokamäärät olivat niin pieniä, että kokoajan nälkä kaiversi vatsan pohjalla.. Ei hyvä tämäkään, olin tuolloin myös hyvin stressaantunut ruokavalioni takia ja siitä oli henkinen hyvinvointi kaukana.

Mutta nyt asiat ovat onnekseni aivan toisin. Olen löytänyt tasapainon ruokavalioni suhteen. Tällä hetkellä ruokaa on riittävästi, välillä tuntuu jopa siltä, että sitä olisi liikaa. En pihtaile hiilihydraateista, vaan pidän huolen myös siitä, että niitäkin tulee riittävästi ja hyvistä lähteistä. Kaikki ruuat mulla menevät tällä hetkellä vaa'an kautta (kun vihdoin sain sen tässä vain parin vuoden jälkeen hankittua :'D), jotta tulee syötyä nimenomaan tarpeeksi! Ruokailu välini on noin 3 tuntia, joka on aivan super hyvä aikaväli. Edellinen ateria ehtii hyvin laskeutua, mutta missään vaiheessa ei ehdi tulla kurniva nälkä, kun kroppa saa säännöllisin väliajoin polttoainetta. Olen myös huomannut, että herkkuhimoni ovat tipo tiessään, koska ateriani ovat ravitsevia ja ruokaa on tarpeeksi aina muutaman tunnin välein verensokeriani nostamassa.

Oikein verheä ja runsas kanasalaatti, NAM!
Ehkä hieman tylsän näköistä, mutta hyvää ja ravitsevaa perus ruokaa. Proteiineja ja ravintokuituja/hyviä hiilareita!
Ja herkku aamupala, perus kaavalla ;)
Vaikka herkkuhimo nykyään harvoin yllättää, niin kyllä minä herkuttelenkin ainakin kerran kahdessa viikossa. Pitäähän niistä herkuistakin osata nauttia ja kyllä tasapainoinen ruokavalio ja hyvinvointi kattaa myös silloin tällöin muutamat herkuttelut ;) Ja eihän tässä millään dieetillä olla, niin ääntä kohti vaan! Pysyy aineenvaihduntakin käynnissä, kun sitä herättelee aina välillä hiilaripommeilla.

Onhan epäterveellinen mättö välillä aika jees ;)
Millaiset ruokailutottumukset teillä siellä ruudun toisella puolella on? Tai onko joku huomannut esimerkiksi joidenkin tiettyjen ruoka-aineiden vaikutusta mieleen?

Mulla on tänään vielä tiedossa rinta/hauis/ojentaja puntti sekä kehonhuoltoa, niin taidan lähteä nyt valmistautumaan salille lähtöön!

Palaillaan!

24 kommenttia:

  1. Mulla on ollut vähän samanlaista, ennen saatoin syödä mitä vaan milloin vaan... Kunnes vajaa vuosi sitten vähensin herkutteluja tosi paljon, söin ehkä yhden palan suklaata viikossa. No, se sitten alkoi mennä siihen suuntaan etten sallinut itselleni yhtään herkkuja, stressasin hirveästi kaikkia kyläilyjä sukulaisilla ja mietin miten kehtaan kieltäytyä jos joku vaikka tarjoaa jäätelön tms :D Olin aivan älyttömän väsynyt kaikesta siitä suunnittelusta ja stressistä, lisäksi liikunnasta tuli ''pakkomielle'', kävin joka päivä juoksemassa 6km lenkin.. Loppukesästä aloin kuitenkin heräämään todellisuuteen ja googlettelin ortoreksiaan liittyviä juttuja, niin löysin tän sun blogin, ja tää on kyllä auttanut mua paranemaan tosi paljon, eli kiitos! ♥
    Nykyään en stressaa enää enkä menetä yöuniani jos olen sattunut vaikka syömään palan piirakkaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika monella varmasti käynyt niin, että mennään ääripäästä toiseen :D mutta hyvä, että olet löytänyt kultaisen keskitien ruokavalion suhteen :)

      Itselläni on ollut täysin sama kuvio, aamuaerobiset olivat pakkopullaa ja kotoolta ei voinut liikkua minnekkään missä olisi mahdollisesti epäterveellistä ruokaa :D Tosin tälläkin hetkellä omat ruuat kulkevat mukanani purkitettuna, sillä haluan että jokainen ateria tukee kehitystäni :)

      Ihanaa, että koet blogistani olleen apua. Mullekkin tulee ihan huippu fiilis kun saan tämän kaltaisia kommentteja! <3

      Ps. Piirakat on hyviä, älä stressaa jatkossakaan ;)

      Poista
  2. Tosi kiva postaus:-) Ite ostin just perjantaina vaa´an ja aattelin itekki alkaa nyt punnitsee ruokia. Tuntuu et on päässy annokset kasvaa ihan liian suuriks, ni haluun tarkastaa ettei tuu liikoja syötyä! Välillä on vaan hankalaa sanoa kuinka paljon pitäis syödä:-) Tsemppii treeneihin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Vaaka on kyllä hyvä olla, niin tulee syötyä oikeat määrät :) Itsekin olen tässä melkein pari vuotta mittaillut ruokani silmämääräisesti taikka desimitalla tms. mutta nyt oli aika oikeasti kotiuttaa se keittiövaaka :D Heräsin myös siihen todellisuuteen, että ruokaa on aina ollut liian vähän! :D Kiitos paljon tsempeistä!

      Poista
  3. Oli pakko tulla lueskelee sun blogia, jostai lisää inspaa ja healthier lifestyle käyntiin :D
    Mua itteeni ärsyttää se, et välil syömisien kans menee hyvin; monipuolista ja terveellistä safkaa sopivin väliajoin ilman naposteluja. Ja sit tulee nää syönkaikenminkäsaankiinni eli kaikki sipsit, karkit, jätskit, pizzat, maustetut jogurtit, pullat, limut.. Ja sen jälkee olo on iha kauhee, sekä henkisesti että fyysisesti..
    Tartten jonku sähköpannan et pysyn ruodussa :D

    Ja hei siit postauksest mis sanoit ettei oikee tuu mielee mitä kirjottelis nii yks mikä kans vois olla joku postaus nii tyylii treenivaatteist/kengist jotai ja semmosta :)

    En oo varma suostuuks mun google-tili yhteistyöhön mun kanssa, joten laitanpa viellä loppuun että

    Terkuin Mikkis (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihana Mikkis kiitos paljon kommentista! ♥

      Se on se itsekuri mitä pitää kyllä harjoitella, täytyy vain oppia kieltäytymään niiltä mieliteoilta ja miettiä, että tarvitseekohan se kroppa tätä oikeasti.. Tuskin ei :) Ja juurikin se oikeasta ruokarytmistä kiinni saaminen on tosi tärkeää, kun se verensokeri pysyy kokoajan tasaisena, niin ei tee mielikään herkkuja kun vain sillon tällöin :)

      Sitten jos pääset Fressille treenaamaan niin laitetaan sulle ohjelmat ja ruokavaliot kuntoon yhdessä :) Tai no siis voidaanhan muutenkin laittaa, mutta olisi kiva saada treenikaveri susta ja voit toimia mun koekaniinina kun väsäilen uusia tapporeenejä ;D

      Ja treenivaatteista, kengistä yms. on tullut aika paljon toiveita, niin voisin jossain vaiheessa yrittää toteutella sellaista postausta :)

      Poista
  4. hyi vittu minkä näköst pupunruokaa, hanki elämä xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensin ajattelin jättää kommenttisi täysin huomiotta ja vain heittää sen suoraan roskakoriin. Mutta päätin sitten julkaista tämän hieman typerän kommenttisi... Mä en vain yksinkertaisesti ymmärrä, että mitä iloa tästä sulle on että tuut tälläisiä kommentteja laukomaan blogiini. Aika lapsellista käytöstä minun mielestäni :D

      Yritä sisäistää se asia, että ihmisiä on monenlaisia ja kaikilla on erilaisia tottumuksia niin syömisten kuin kaiken muunkin kanssa. Jotkut vain tykkäävät näistä "pupunruuista" ja en usko, että se on millään tapaa sinulta pois :)

      Mukavaa päivän jatkoa!

      Poista
    2. Ennen ajattelin itse ihan samalla tavalla mutta nytkun kattoo noita terveellisiä ruokia niiin aiettä tekis mieli!! Parsakaali sopii vaan niin hyvin riisin kanssa :) ihanaa että oot löytänyt kultaisen keskitien ruokavaliossakin, itsellä vielä vähän hakusessa mutta parempaan päin ollaan koko ajan menossa. Munkin toisaalta tekis mieli ostaa tollanen vaaka mut musta tuntuu et sit ruokailusta tulis liian vakavaa, tai jos pitäs punnita ruuat. Onko se niin vai miltä susta on tuntunut?

      Terv. Eri anonyymi

      Poista
    3. Kyllä se terveellinen ruoka on hyvää ja ennen kaikkea hyväksi sille kropallekkin! :) Hyvä, että sullakin on ruokailut menossa parempaan suuntaan! Terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio on vain hyväksi! Vaaka on ihan huippu hyvä, niin tulee syötyä oikeat määrät :) Suosittelen kyllä hankkimaan!

      Poista
  5. Hyvä teksti!! Ihana kuulla että oot löytäny syömisten kanssa tasapainon. Mäkin oon seikkailu läpi ihan samalta kuulostavien vaiheiden ja tuntuu että tänä syksynä oon itekin löytänyt sen itselle oikean tyylin syödä. Entiset herkuttelut tuntu ja näky aina suoraan kropassa, nyt satunnaiset mieliteot ei muuten säännöllisen ruokavalion ansiosta tunnu missään. Isona tekijänä siihen on ollut se että oon älynny ruokavalion merkityksen treenin tulosten maksimointiin! :)

    Meiän pitäis kyllä joskus mennä yhessä treenaamaan! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Ja niimpä, aika monilla varmaan käynyt samoin kuin meillä :D Mutta hyvä, että nyt on hommat hanskassa! Ja se on totta, että jos ruokavalio on aivan retuperällä, niin ei silloin kannata odottaa mitään huikeita tuloksiakaan :D Ei se kroppa palaudu taikka kehity, jos se ei saa oikeanlaista ravintoa :)

      Ja kyllä, ehdottomasti mennään joku kerta!! :)

      Poista
  6. Vastaukset
    1. Itseasiassa täytyy myöntää, että kaivoin tuon kuvan niin kuva kansioiden syövereistä että :D kuva on siis yli vuoden vanha enkä tällä hetkellä syö mitään fetajuustoja, en oikeastaan nykyään enää tykkää niistä :D ainoa juusto mitä syön on raejuusto ja välillä riisikakkujen päällä vähä rasvaista oltermannia! :)

      Poista
  7. en oo varmaa 13 vuotee syöny mitää salaattia paitsi kebabin ja hampparin välis :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta minun elämääni se ei millään tavalla vaikuta :)

      Poista
  8. Hei! Voisitko tehdä postauksen missä kertoisit muutaman jonkun ihanan terveellisen aterian ohjeet? :) Ja eikö liha punnita raakapainon mukaan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Voin toki, pitää vain ensin kehitellä joitain hyviä reseptejä :) Liha ja kaikki muukin punnitaan aina raakana! :)

      Poista
  9. Lasketko siis hiilarit, protskut ja rasvat päivältä, että kuinka paljon niitä saat, vai miten sitten sen kanssa teet että saat niitä oikean verran ja tasapainoisesti toisiinsa nähden? Ja jos sulla on nyt tavoitteena kasvattaa lihasta niin onko sulla plussahiilarit käytössä ja kuinka paljon sitä plussaa sitten on ja miten sitä seuraat?
    Olisi superia jos vastaisit, koska itse tällähetkellä taistelen tämän syömis asian kanssa, kun omana tavoitteenani on kasvattaa lihasta, mutta pelkään saavani liian vähän tarvittavia ravintoaineita, vaikka syön 5-6 kertaa päivässä ja mahdollisimman monipuolisesti, mutta tulosta ei silti jotenkin tunnu tulevan.. Olen kiertänyt kaikki nettisaitit läpi ja yrittänyt saada tietoa, mutta ehkä teen tästä syömisestä niin monimutkaisen asian (vaikka sitä se ei todellisuudessa pitäisi edes olla) ja sitten ajatukset menevät koko syömisen kanssa sekaisin..
    Mutta kiitos jo valmiiksi jos vastasit, blogisi on huippu mielenkiintoinen ja antoisa +mun lemppariblogi ja sä oot aivan uskomattomassa tikissä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho miten pitkä kommentti! Kiitos siitä :) mukavaa, että olet tykännyt blogistani ja kiitos kehuista :)

      Tällä hetkellä en laske kaloreita, mutta ne ovat noin 2000 paikkeilla, mieluiten yli 2000 koska kulutus on kuitenkin kova, kun treenaa paljon. Syön kaikilla aterioillani proteiinia ja hiilihydraatteja sopivissa määrin (paitsi iltaisin syön pelkästään proteiineja, koska ei kroppa tarvitse hiilareita yöksi ja nukun todella levottomasti jos tankkaan hiilaria iltaisin). Rasvoja syön aamuisin aamupalalla (pieni lusikallinen kookosöljyä) ja välipalalla iltapäivällä 25g pähkinöitä maitorahkan yms, kanssa :) mutta jos nyt tähän heitän sellaiset suunnilleen määrät niin proteiineja tulee n. 19-30g per ateria ja hiilareita 30-50g per ateria :)

      Kannattaa lopettaa turha stressaaminen ruuan suhteen, ja kuunnella kroppaa siinä asiassa. Jos on nälkäinen olo, niin lisää ruokaa. Turha stressaaminen hidastaa tulosten tulemista, nimimerkillä kokemusta on asiasta :D Joten rennosti vaan tämän asian kanssa :)

      Poista
    2. Tästä lähtien pitää siis opetella kuuntelemaan sitten sitä omaa kroppaa. Kiitos paljon vastauksesta ja hyvistä vinkeistä! Sun kanssa ois kyllä huisia päästä treenaamaan yhdessä!!

      Poista
    3. Juu, oman kehon kuuntelu on kyllä tärkeää! Tuli muuten vielä semmoisetkin seikat mieleen, että annathan kropalle myös lepoa tarpeeksi? Ja ovathan treenit sellaisia, että niillä pitäisi lihaa kroppaan tarttua? :)

      Eipä kestä kiittää, ei muuta kun tsemppiä sulle treeneihin! (Ja ruokavalioon :D)
      Ja ps. missä päin asustelet? Ehkä yhteistreenit voisivatkin onnistua! :)

      Poista
    4. Joulun ja uudenvuoden aikana se lepo jäi vähän vähemmälle, koska stressasin hieman muutamista asioista, mutta nyt kun on uusi vuosi ja uudet kujeet, niin ajattelin pistää syömisen, lepäämisen ja treenaamisen tavoitteiden mukaiseen kuntoon, joten saa nähdä minkälaista tulosta se tuo!
      Ja valitettavasti olen pohjois-pohjanmaalta, joka tulee sen idean tielle..

      Mut hei tsemppii sullekki treenailun pariin ja kaikkeen muuhunki arkielämään! Oot varmasti monen nuoren, ja miksei myös vähä vanhemmankin ihmisen kannustus ja esikuva, josta ottaa mallia päästäkseen itekki ylös sieltä sängynpohjalta liikkumaan ja parantamaan elämäntapojaan! Jatka siis samaan malliin ;)

      Poista
    5. Tie kehitykseen on nimenomaan, treeni, ravinto ja LEPO! Lepoa ei saa todellakaan unohtaa tai muuten treeneistä koituu vain harmia... Esimerkiksi ylikunto ja pakkomielteinen asenne liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin. Joten hellitä vähän tahtia ja muista myös levätä. Lihashan kasvaa levossa ;)

      Ja voi harmi! Olisi ollut mukavaa saada uusi treenikaveri :) Ja kiitos todella paljon <3 Tälläiset ihanat kommentit kyllä tsemppaavat ja motivoivat mua vielä superisti lisää :)

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️