lauantai 31. tammikuuta 2015

Minun tapani treenata

Edelliseen postaukseen eräs anonyymi heitti hyvän kommentin, "Ois kiva tietää sun treenipainoja, paljon esim kyykkäät, maastavedät, penkkaat ja pystypunnerrat käsipainoilla :)". Siitäpä sainkin sitten idean, että teen erikseen postauksen aiheesta. On monia eri tapoja treenata ja muokata kroppaa, sekä monilla on sellainen käsitys, että suuret painot yhtäkuin suuret ja vahvat lihakset. Vielä päälle vuosi sitten revin mavea ja kyykkyä isoilla painoilla ja halusin kokoajan vain enemmän ja enemmän voimaa, koska olisihan se nyt hienoa kyykätä ja kiskoa maasta yli 100kg. Mutta se taas ei ole laisinkaan sitä bodytreeniä, joka tuo muotoa pienempiinkin lihaksiin, jotka on hankalempi saada erottumaan.
Leveetä prässiä! Suhteellisen kevyet painot, hyvin polttaa ja perille menee!
Koska tulevaisuudessa tavoittelen kuitenkin body fitness lavoille, niin en tee mavekyykkypenkki maximeilla yhtikäs mitään, eihän ne siellä tuomaristossa voimatasoja mittaa. Joten en myöskään koe tarpeelliseksi repiä suurilla painoilla muutamia toistoja. Vemputtelen siis salilla pienillä painoilla eristäviä liikkeitä puhtaalla tekniikalla ja keskityn aina juuri siihen lihasryhmään mitä treenaan, jotta saa kaikki mehut irti ja treenit perille sinne minne sen kuuluu mennä. Tietenkin teen myös eristävien liikkeiden lisäksi niitä 'pääliikkeitä', esim juurikin nämä perus mave, penkki,kyykky yms.
Suorinjaloin maastaveto, menee törkeen hyvin takareisille ja pakaroille pikku painoillakin!
(Vaatteet: Toppi H&M, Trikoot Adidas/Stadium, Kengät Nike/Stadium)
Treenatessa tykkään tehdä paljon kaikkea vaihtelevaa ja erilaista, oikeasti suoraan sanottuna en osaa pitäytyä täysin samanlaisessa ohjelmassa viikkoa pidempään. Haluan kokoajan vaihtelua ja kokeilla uusia juttuja, ja olen myös kokenut tämän tavan olevan tehokkain kehitykseni kannalta. Lihakset eivät totu samanlaiseen jumppaamiseen ja kehitys pysyy tällöin yllä. Parhaiten mulla lihakset ottavat vastaan super ja pudotus sarjat, ne vaan kertakaikkiaan toimii mulla ihan älyttömän hyvin ja aina saa viimeisimmätkin mehut irti niiden avulla. Mutta empä usko, että kenenkään lihakset jäisivät ilman happoja ja pumppia supersarjojen tai loppuun polttavien pudotussarjojen jälkeen ;)
Niin vauhdilla mennään, ettei kamerakaan pysy menossa mukana!
Vaikka tupla ja tripla sarjat ovat periaatteessa sitä enemmän energiaa kuluttavaa kuntosali treeniä, niin mulla on kyllä lihakset ottanut ne hyvin vastaan ihan kasvun ja kehityksenkin merkeissä. Tälläisen treenitavan oon kokenut parhaaksi minulle. Daa, mä ainakin teen niitä vipareita ja haukkakääntöjä pikku käsipainoilla, who cares? ;)

// Millaisia treenitapoja teiltä lukijoiltani löytyy? Onko joku enemmän maksimipainojen perään, vai onko pikku painojen vemputtelu parempi vaihtoehto?
// Kuvat on muuten mun ja Kian tän päivän jalkatreenistä, otti kyllä koivet hyvin osumaa ja huomenna varmasti tietää tehneensä! Sovittiin jo huomisellekkin treffit Kampin Fressillä selkä/olkapää/keskivartalo treenin merkeissä! Kivaa kun on treenikaveri! :) Ps. meidän kokonaisvaltainen treeni löytyy kian blogista! >kick<

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille,
<3 Sanni

16 kommenttia:

  1. Oon kans sellane, joka tarvii paljon vaihtelua mielenkiinnon säilymisen ja kehottymisen takia. Tällä hetkellä teen vuoro viikoin lyhyitä ja raskaita sarjoja ja toisella viikolla pidempiä, pumppaavia sarjoja lyhyillä palautuksilla. Muutama viikko menny ja hyvin on lähteny käyntiin. Tarkotuksena olis sit taas muutaman viikon jälkeen uudenlainen ohjelma. Liikkeet teen tekniikka edellä yrittäen hakea tuntumaa oikeisiin lihaksiin. Jaloissa on toiminu raskaat perusliikkeet kohtuullisilla painoilla. Takareiden aktivointi on kuitenkin aijemmin tuottanut ongelmia ja jalka treenit menny lähes täysin etureisille ja pakaroille. Nyt oon niissäkin löytänyt kunnon tuntuman ja muotoa on alkanut tulemaan. Käsissä ja olkapäissä mietin ennen liikaa vain painoja ja tuntuma jäi toissijaiseksi mutta nykyään oon löytänyt pienemmillä painoilla ja paremmalla tekniikalla hyvän tuntuman ja kehitystä on alkanut tulemaan.

    Susta saa paljon motivaatiota ja oot kehittyny taas ihan huimasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtelu on kyllä tärkeää, juuri tuon mielenkiinnon säilymisenkin suhteen!! Ja tuollainen vaihtelu lyhyiden ja raskaiden sekä pidempien ja pumppaavien sarjojen välillä on kyllä varmasti tehokas keino, kun kroppa ei kerkeä siinä tottua kumpaankaan tapaan, vaan saa kokoajan uutta ja erilaista ärsykettä! Itsekin voisin moista kokeilla :)
      Mullakin jaloille toimii raskaat perusliikkeet, mutta niiden päälle vielä väännän supersarjoja ja eristäviä liikkeitä, niin saa kunnolla jalat rääkättyä joka kolkasta. Mulla oli aikaisemmin sama ongelma takareiden kanssa, mulla meinaa tuo tarakka ottaa kaiken ärsykkeen treeneistä, mutta nyt onneksi ruvenneet takareidetkin kehittymään :)
      Käsien ja olkapäiden treenissä ei kyllä isoja painoja tarvita, puhtaalla tekniikalla sujuu parhaiten ja tuntuman saa loistavasti! Ennen minäkin riuhdoin vipareita menemään yli 10 kg käsipainoilla, eikä kehitystä näkynyt... Ja nyt teen vipareita 4-5 kg käsipainoilla ja olkapäät ovat pyöristyneet huomattavasti, joten pikku painot toimii! :)

      Kiitos paljon sulle! ♥️

      Poista
  2. Kannattaa pitää jalat suorassa linjassa eikä noin harallaan (siis jalkaprässissä) , niin liike tulee tehtyä oikein.:) Nyt varpaan päät sojottaa vähän hassusti sivuille..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jalat täysin tahallaan sivuille päin, kun hieman leveämpi liike kyseessä :) Täytyy välillä vähän hakea eri tekniikoita, kun normaalit suorat linjat alkaa olla jo niin nähtyjä!

      Poista
  3. Super- ja pudotussarjat on tosiaankin hyviä tehokeinoja treenissä, tänäänkin tuli se taas huomattua! Ja niillä pienemmillä painoilla saa tehtyä jopa paremmin kuin raskaammilla, täytyy vain keskittyä tuntumaan :)
    Tässä taas ihastelen sun treenivaatteita, saisinkohan mäkin huomenna laitettua jotain räikeämpää päälle.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Ilman niitä en oikeasti varmaan enää pärjäisi nykyään :D Ja yleensä myös, kun painoja iskee lisää, niin niistä tekniikoistakin tulee rumia! Joten hyvällä tekniikalla vaan ja pienillä painoilla niin hyvä tulee :) Ja joo, laita ihmeessä jotain pirtsakampaa päälle! Ei välttämättä tuu hikilänttejäkään, haha :D

      Poista
  4. Latin just Kiankin postaukseen kommentin, mutta pakko vielä laittaa sullekkin, että tosi kivoja kuvia ootte kyllä ottanut!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aii kiitos paljon Claudia! :) Kian puhelimella tuli kyllä parempia kuvia, kuin omallani! On se iPhone 6 ihan huippu hyvä kuvienkin otossa :D houkuttaisi ostaa itellekkin!

      Poista
  5. silloin kun alotit treenaamisen salilla niin oliko sinulla joku personal trainer tai joku vai miten osasit tehdä oikealla tekniikalla liikkeet? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun aloitin treenit, niin äidin mies teki mulle parit ensimmäiset ohjelmat ja opetti tekniikoita, kun hänellä oli enemmän kokemusta sali treenistä :) Niiden ohjeiden avulla pääsin alkuun ja nyt tällä hetkellä suunnittelen itse treenini ja kokeilen erilaisia juttuja ihan rohkeasti :) myös netistä on saanut paljon apua eri tekniikoiden suoritukseen! :)

      Poista
  6. Oon seurannu tätä blogia jo pitkään ja aluksi löysin sut ask.fmästä :D Oot ihan huippu ja saan susta niin paljon inspiraatioo! Mäki tykkään treeneissä vaihtelusta, en pystyisi tekemään esim. 6vko samoja treenejä :D ja joo, mielummin pienemmät painot kun maksimia koko ajan! Ja supersarjat on ihania, toimii mulla tosi hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aii kiva juttu, että oot mun juttuja jäänyt seurailemaan tänne blogin puolelle, vaikka tuon ask.fm profiilini poistin! Ja huippua kuulla, että toimin inspiksen lähteenäsi <3

      Ja niimpä! Kuusi viikkoa samalla plaanilla olisi puuduttavan tylsää! :D kaipaa vaihtelua ja uusia juttuja, ja niillä saa myös hurjasti lisä motivaatiota treeneihin! Ollaan siispä aika samoilla linjoilla näissä reeni hommissa ;D

      Poista
  7. Mitä tarkoittaa pudotus sarja ?
    Voisitko tehdä postauksen treenist missä tekisit vatsalihas liikkeitä :) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesken sarjan pudotetaan painoa, mutta väännetään vaan lisää toistoja! Ja voin varmasti jossakin vaiheessa :) Pari multa löytyy jo ennestäänkin, selaa vaikka "treeni" tunnisteesta niin varmasti löytyy :)

      Poista
  8. Mä voin niin allekirjoittaa joka kohan mitä sanoit!

    Useesti näkee salil niit jotka latoo sairaan määrän painoja ja tekee ne liikkeet aivan päin honkia (tätä näkee etenkin vipareissa ja haukkakäännöis), jolloin työn tekee jokin ihan muu lihas, eikä pumpista oo tietookaan. Itekki tein viel jokin aika sit pystypunnerrusta 7-9kg painoil, kunnes luin erään blogipostauksen ja siinä kehotettiin kokeilemaan olkapäätreeniä pienillä painoilla. No sen jälkeen en oo tehny yhtäkään olkapää- ja hauistreeniä ku 2-4kg painoil! Tuntuma on taivaallinen. Ja monet viel ihmettelee kun treenaa pienil painoil :D

    Ite oon käyny nyt 1,5v salilla, eikä mulla oo ollut yhtäkään virallista treeniohjelmaa (paitsi dieetin ruokaohjelman kylkeen sain valinnaisen ohjelman). Kaikki "ohjelmat" on päässä. Meen aina vähän sen mukaan mitä lihasta treenataan, millanen fiilis on ja mitkä liikkeet tällä kertaa antaa hyvän pumpin.

    Teen kans paljon super- ja pudotussarjoi! Pudotussarjat on ihan lemppareit. Supersarjat on hyvii jos ei saa kunnon tuntumaa ku tauot on pitkii tai jos on kiire ni ehtii tehi vähä lyhyemmän treenin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä harmillista, kun porukka ei viitsi harjoitella oikeanlaisia tekniikoita ja tapoja treenata, ennen kuin lähtee täysillä salille riuhtomaan maksimeja. Itsekin treenaan olkapäitä 2-4 kg painoilla ja voi jestas, että aina se vaan niin hyvin perille menee! Puhdas tekniikka on kaiken a ja o :)

      Kuulostaa niin tutulle kaikki treenitapasi, täällä suunnalla toimitaan ihan samalla tavalla :)

      Tsemppiä sulle treeneihin!

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️