tiistai 6. tammikuuta 2015

Palkkarit vertailussa

Täällä kirjoittelee yksi jo pitkään flunssan kourissa ollut tyttönen. Siis jumankekka, kun ärsyttää että pelkän pikku flunssan takia ei uskalla tehdä oikeastaan mitään ja kun tämä on kestänytkin jo niin pitkään... Alkaa todentotta mennä hermot pikkuhiljaa tämän inhottavan taudin kanssa. Periaatteessa energiaa riittäisi treeniin ja muuten olen ihan huippu kunnossa, mutta joitan flunssan oireita on, niin en kuitenkaan treenaamaan uskalla lähteä, ettei tulisi mitään vakavempaa... Noh täytyy nyt vain ottaa iisisti ja toivoa, että tämä tauti lähtisi kokonaan pois ja nopeasti!

Mutta en kuitenkaan tullut pelkästään valittelemaan taudistani, vaan antamaan pienen palautusjuoma vinkin teille jumppareille! Onhan palautusjuoma jumppaajan "tärkein ateria"!
Olen myös aikaisemmin kirjoittanut lisäravinteista yleisesti ja antanut vinkkejä niiden käyttöön. Siihen postaukseen pääset käsiksi tästä.

Käytän itse kahta eri vaihtoehtoa palautusjuomana, mitkä olen kokenut parhaaksi itselleni. Minulla on valmista palautusjuoma jauhetta, sekä myös erikseen hiilihydraatti valmistetta ja proteiinia, joista sekoitan itse valmiin palautusjuoman.

Molemmissa tavoissa on puolensa. Valmis palautusjuoma on kätevästi yhdessä purkissa valmiina. Niinkuin töissäkin tulee joka viikko asiakkaita vastaan, jotka eivät halua kotinsa täyttyvän erilaisista purkeista ja purnukoista, joten haluavat mielellään mahdollisimman helpon ja vähän tilaa vievän vaihtoehdon. Tällöin valmiit palautusjuoma jauheet ovat hyvä ja vähän tilaa vievä vaihtoehto. Mutta minun mielestänihän se on vain järjestelykysymys, minne ne purnukat sitten kotonaan jemmaa! Joten halusin myös kokeilla, onko jotain eroa jos ottaa hiilarin ja proteiinin erikseen.
Osmopuren löydät täältä / Heraisolaatin täältä
Hiilihydraatin lähteeksi halusin kokeilla perinteisen maltodekstriinin sijasta Osmopurea. Osmopuressa osmolaliteetti lukema on niin alhainen, että se läpäisee vatsalaukun 5 kertaa nopeammin kuin malto. Osmopure sopii siis myös loistavasti treeninaikaiseksi energia juomaksi, kun se ei jää vatsaan pyörimään, niinkuin monella käy maltodekstriinin kanssa. Eron kyllä huomaa osmopuren ja malton välillä. Malto aiheuttaa välillä ikävää turvotusta sen juotua. Mutta olen kokenut kuitenkin maltonkin ihan sopivaksi itselleni, kun turvotus ei kuitenkaan kestä viittä minuuttia kauempaa. Mutta uskon kuitenkin siihen, että osmopure on parempi palautumisen kannalta, kun se kuitenkin alkaa ilmeytymään melkein välittömästi sen nautittua.

Proteiiniksi en kyllä kelpuuttaisi mitään muuta kuin vähintään isolaattia. On se vain paljon laadukkaampaa ja palautumisen sekä kehityksenkin kannalta parempaa kuin halvemmat huonolaatuiset konsentraatti valmisteet. Isolaatti on siis puhdistetumpi versio konsentraatista, isolaatissa on korkeampi proteiinipitoisuus, sekä vähemmän hiilihydraatteja ja rasvaa kuin konsentraatissa. Isolaatti myös sekoittuu ja imeytyy konsentraattia nopeammin ja on lähes täysin laktoositon. Vinkkinä myös siis sinulle, joka olet käyttänyt kaupan konsentraatti valmisteita ja luullut vatsavaivojen perusteella, että olet laktoosille herkkä... Kokeile isolaattia!

Suosikki makuni näistä Selffin 100% heraisolaateista on päärynävanilja, joten sitä olin tietenkin aluksi valitsemassa. No mutta sitten rupesin miettimään, että kuinka paljon sitä tuleekaan syötyä keinotekoisia makeutusaineita päivittäin... No aika paljon, onhan mun kaikki muut lisäravinteet kuitenkin aspartaamilla tai sukraloosilla makeutettuja. Niimpä päätin valita nyt luonnollisen proteiinin, ettei niitä makeutusaineita ihan jokapaikasta tulisi.
Onneksi heraisolaattia löytyy myös monessa maussa luonnollisesti stevialla makeutettuna! Stevia on siis luonnonmukainen ja kaloriton makeutusaine. Makeutusaineena stevia on kuitenkin paljon miedompi kuin esimerkiksi aspartaami, joten aspartaamilla makeutetut proteiinit ovat toki hieman makeampia ja ehkä hieman pirtelömäisiä. Mutta luonnollisempi parempi, vai mitä?

Niinkuin varmasti monella muullakin suklaa on aina varma valinta, kun miettii minkä makuisen sitä valitsisi. Minulla kuitenkin on suklaan makuinen valmis palautusjuoma jauhe, niin kaipasin proteiiniin ehkä jotain vaihtelua. Hullaannuttuani kookosöljyyn kaurapuurossa, oli kookos-suklaan makuinen proteiini aivan varma valinta. Ja nappiin osui, aivan täydellisen herkullinen yhdistelmä♥

Tässä vielä pieni vertailu palautusjuomistani:

Recovery50 - valmis palautusjuoma jauhe, makuna suklaa

  • Hiilarina malto, joka turvottaa hetken aikaa juoman nautittua
  • Proteiinina nopeasti imeytyvä heraisolaatti
  • Makeutusaineena toimii aspartaami, ei siis niin luonnollinen, mutta suklaan maku on täyteläinen ja pirtelömäinen
  • Jauheeseen lisätty aminopeptidejä, jotka stimuloivat kasvuhormonin eritystä, alentavat verenpainetta ja nopeuttavat palautumista.
  • Sisältää myös vitamiineja ja mineraaleja
  • Yhdessä purkissa kätevästi kaikki tarvittava
  • Annoksessa 270 kcal, proteiineja 31g, hiilihydraatteja 31g, rasvaa 0,8g

Osmopure (maustamaton) + Micro Whey Active stevia kookos-suklaa

  • Hiilihydraattina glukoosipolymeereja. 
  • Hiilihydraatti riittoisassa pakkauksessa, kestää kauan
  • Hiilarit imeytyvät nopeasti, joten proteiinitkin kulkeutuvat nopeasti korjaamaan treenillä rikottuja lihaksia
  • Luontainen makeutus, joka myös maistuu hyvältä vaikka ei ole niin täyteläinen kuin aspartaamilla makeutetut
  • Isolaatti sisältää myös BCAA- aminohappoja ja glutamiinia
  • Annoksessa (suhde 50/50)  n. 235 kcal, proteiineja 25,6g, hiilihydraatteja 30g, rasvaa 0,9g

Tulipahan nyt taas paasattua oikein kunnolla näistä lisäravinteista, toivottavasti joku kuitenkin jaksoi lukea loppuun saakka! Mä tässä nyt jatkan lepäilyä, että saisin tämän flunssan taltutettua ja jotta jaksaisi huomenna kouluunkin raahautua...

Mukavaa viikon jatkoa!♥
Ps. Koodilla SANNI10 saat vieläkin -10% alennusta tilauksestasi SportsNutritionin verkkokaupassa :)

12 kommenttia:

  1. Hei vähän hyvä postaus taas, mie jaksoin ainakii lukea mielenkiinnolla - niinkuin kaikki muutkin siun postaukset, hehe! Itse oon kanssa käyttänyt tuota recovery palautusjuomaa, tosin mansikanmakuisena, ja ollut tosi tyytyväinen siihen :--) nutritionilta sen tilasin silloin ja nyt täytyisi alkaa jo tilailemaan lisää, kun alkaaa loppu häämöttämään :-D Muttahei mukavaa viikonjatkoa myös siulle sinne <3 ja pikaista paranemista :--) !!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, kiva että tykkäät! :) Toi reco50 on kyllä hyvä perus palkkari! :)
      Kiitos paljon, mä yritän parantua mahd. nopeesti!! :)

      Poista
  2. Kiitos tosta Osmopure vinkistä, taidankin ostaa sitä sitten kun lisään hiilarit palkkariini :) Selfin isolaatti on kyllä hinta-laatu-suhteeltaan täydellistä! Harmi, kun tilasin juuri 4 kiloa steviasuklaata, olisi ehkä kannattanut ottaa kookos-suklaata. Seuraavalla kerralla sitten! Ja hei, heti kun oot tervehtynyt, mennään treenaamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osmopure on kyllä huippu hyvä hiilari! Eikä niin kalliskaan, kuin esimerkiksi vastaava tuote vitargo, joka maksaakin jo melkein 60€ samankokoinen purkki!Selffillä on kyllä hinnat kohdillaan vaikka laadustakaan ei tingitä! Kookos-suklaa tuo kyllä tohon perus suklaaseen tosi kivaa vaihtelua! Kannattaa tosiaankin kokeilla sitä ens kerralla! Ja joo mennään, toivottavasti jo viikonloppuna pääsisin! Viimeistään ensi viikolla kuitenkin :)

      Poista
  3. Tosi kivoja postauksia sulla ja saan todella paljon hyviä vinkkejä ja motivaatiota sun blogista!:) Itse käytän hera nimistä jauhetta maussa suklaa ja olen todennut että juomapullo ja henki alkavat haisemaan pahalle, tiedätkö yhtään onko tämä normaalia? Ja kuuluuko kaikista proteiini juomista tapahtua näin?:/ Asia on askarruttanut minua pitkään, mutta toivottavasti osaat vastata!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kiva kuulla :) Proteiinit alkavat haista kyllä vähän käyneelle, jos jäävät kauaksi aikaa pulloon seisomaan tai jos pullo tulee pestyä vähän huonosti! Olethan muistanut pestä pullon huolellisesti ja jokaisen käytön jälkeen? :)

      Poista
  4. Kuinka laadukasta on toi StarNutrionin Gainer Pro-palautusjuoma ja samaisen merki Whey-80 protsku?
    Ja onko Whey-100 laadukkaampaa/parempaa kuin toi Whey-80?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Whey80 on hera konsentraattia, eli huonolaatuisempaa proteiinia. Myös Gainer Pro:ssa on tietääkseni konsentraatti pohjainen proteiini, joten en oikein niiden käyttöä suosittele, jos oikeasti haluaa saada parempia tuloksia. Isolaatti pohjaiset proteiinit ovat ehdottomasti parempia kuin konsentraatti, ne ovat puhtaampia, lähes täysin laktoosittomia, imeytyvät nopeasti yms. muuta mitä jo kerroinki itse postauksessa! :) Ja Whey100 on tietääkseni isolaattia, joten se on laadukkaampaa ja parempaa kuin kasikymppinen :)

      Poista
    2. Selvä, kiitos vastauksesta :) pitääkin ens kerralla ostaa vähän laadukkaampia protskua ja palkkaria!

      Poista
    3. Ei kestä kiittää! :) autan ihan mielelläni :) Ja kannattaa tosiaan kyllä panostaa laatuun, kyllä sen laadun eron huomaa heti! :)

      Poista
  5. Kiitti hyvistä vinkeistä, mut ethän oikeasti ole sitä mieltä, että palautusjuoma on jumppaajan tärkein ateria? Monen kokeneen personal trainerin suustakin olen kuullut, että palautusjuoma on vain kätevä ekstra treeniin ja ruokavalioon, mutta ilman sitäkin pärjää - ellei sitten tähtää fitness-urheilijaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vaan! :)
      No sanotaan nyt näin, että kyllä ilman lisäravinteita pärjää, mutta niiden kanssa treeni tuottaa ehdottomasti enemmän tulosta! Palautusjuoma on oikeastaan tärkein lisäravinne, koska silloin kroppa saa heti treenin jälkeen tarvittavat ravintoaineet joilla alkaa korjaamaan vaurioita. Taas jos lisäravinteita ei ole käytössä, niin kroppa saattaa syödä lihaksia parikin tuntia ennen kuin sitä ravintoa saa...! :)

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️