maanantai 9. helmikuuta 2015

Kysymyksiinne vastaukset, Osa 1: Treeni

Heippa hei muruset! Nyt olisi sitten aika kysymyspostauksen siihen tärkeimpään osioon, eli tietenkin niihin vastauksiin! Kysymyksiä tuli ihan hirmuinen määrä, kiitos niistä teille kaikille. Ja tuon kysymysten määrän takia toteutankin tämän vastauspostauksen ihan perinteisesti kirjoittaen, kun kukaan ei olisi jaksanut kuunnella hölötystäni puolta päivää videolla, kun Sanni tyttö vähän vastailee kysymyksiin ja jaarittelee muita ihmeellisiä juttuja samalla... Näitä vastauspostauksia tulee nyt parissa osassa, jotta kaikki jaksaisi lukea :) Mennään asiaan!

Kauanko olet treenannut aktiivisesti?
Aloitin kuntosali treenit aktiivisesti tammikuussa 2013, elikkäs vähän päälle kaksi vuotta tässä on tullut aktiivisesti jumpattua!

Teetkö itse ohjelmasi, vai onko ammatilaisen tekemä?
En ole oikein missään vaiheessa tukeutunut ammattilaisiin, koska minusta tuntuu, että nykyään personal trainerit eivät oikein osaa hommiaan. Mitä nyt on sivusta seurannut, niin usein jää asiakkaan taustoihin ja tavoitteisiin tutustuminen ja lätkäistään vain jonkinlainen ohjelma käteen ja sanotaan, että nyt tulokset ovat taattuja...! Eli siis suunnittelen itse treenini. Voisin tietenkin ottaa ammattilaisen, jos se olisi oikeasti hyvä hommassaan (esim fitnessvalmentaja tms), mutta en ikinä lähtisi esimerkiksi kuntosalin personal trainerin "valmennettavaksi".

Mikä on lemppari treenisi?
Kyllä se lemppari treeni taitaa olla jalat, selkä ja olkapäät. Varmaan johtuu siitä, että ne lihasryhmät koen tärkeimmiksi kropassa. Täytyy olla kunnon reidet ja peba, sekä tietty leveä selkä ja pyöreät olkapäät ;)

Mistä saan motivaatiota huonoina päivinä?
Mulla on tosi harvoin huonoja päiviä, jolloin ei huvittaisi lähteä treenille. Kun treeni on mun perus rutiini ja sitä voi suunnilleen verrata aamulla heräämiseen, se vain aina tulee tehtyä, no matter what! Mutta silloin jos on huono fiilis, eikä millään tekisi mieli lähteä treenille, niin pidän mielessäni mitä tavoittelen ja se auttaa mut väkisinkin salille! Ja tietty lisämotia treeniin löytyy muiden blogeista ja kuvista :)
Kuva lainattu Googlesta
Tiedätkö mielestäsi treenaamisesta ja oikeanlaisesta ruokavaliosta, että voit kunnolla ohjeistaa muita niissä?
En ole ammattilainen, en ole käynyt koulutusta tai muuta vastaavaa. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että osaan auttaa ja ohjeistaa muita elämään terveellisesti ja saamaan tuloksia treenistä. Olen niin kiinnostunut kaikesta terveyteen ja treeniin liitttyvästä ja tietenkin siitä, miten saada parhaat tulokset. Joten selvittelen itsekseni aina näitä asioita, jotta hyödyn tiedosta itsekin. Tulevaisuudessa, kun olen päättänyt merkonomi opintoni, aion suunnata tälle alalle ja kouluttautua oikeaksi personal traineriksi/fitness valmentajaksi.

Kuinka paljon venyttelet viikoittain?
Olen vasta ihan lähiaikoina tajunnut, kuinka tärkeää kehonhuolto on kehityksen kannalta. Jos lihaskalvot eivät veny, ei se lihas myöskään kasva. Siksi olenkin ruvennut venyttelemään oikeastaan joka päivä, sekä aina sali treenin jälkeen tulee rullailtua lihaksia auki, vaikka siinä taju meinaakin lähteä, kun sattuu niin pirusti!

Millaisia toistomääriä teet?
Tällä hetkellä mulla pyörii toistomäärät 8-12 paikkeilla. Mutta tietenkin toistomäärät vaihtelee, jos teen esim super tai pudotus sarjoja, silloinhan niitä toistoja tulee luonnollisesti enemmän.

Millaisilla painoilla treenaat (% maksimista) ?
En ole tällä hetkellä laisinkaan tietoinen maksimi painoistani. Treenaan sellaisilla painoilla, että tuntuu ja perille menee!

Kuinka usein vaihdat treeniohjelmaasi, ja palaatko koskaan johonkin aiempaan ohjelmaasi?
Mulla ei tällä hetkellä edes ole minkäänlaista tarkkaa ja selkeää ohjelmaa, lähes joka treeni on aina vähän erilainen. Olen kokenut vaihtelun olevan kaikista parhain tapa kehittyä ja siksi en jää junnaamaan mihinkään tiettyyn ohjelmaan. Ja palaan myös tekemään aina vanhojakin kikkoja, koska ei se lihas niitä enää hetken päästä muista ja on taas silloin hyvin vastaanottavainen niille vanhoillekkin liikkeille, joita ei ole hetkeen tehnyt. Mutta silloin kun treenasin vielä tarkan ohjelman mukaan, niin vaihtelin sitä 3-4 viikon välein, jotta lihas ei totu siihen rasitukseen ja saisi uutta ärsykettä.

Asteikolla 4-10, kuinka kipeäksi lihaksesi tulevat treenin vuoksi? (Jos osaat, niin kuvaile)
Tämä oli kyllä mielenkiintoinen kysymys! Enkä oikeastaan tiedä, että miten tähän tulisi vastata... Mistäköhän sen voi tietää, että kuinka kipeät ne lihakset voivat aivan korkeintaan olla.. Hmm! Mutta siis tämä kipeytyminenkin riippuu aivan lihasryhmästä, taino oikeastaan kaikki nyt menevät yhtä kipeiksi, mutta palautumisaika esimerkiksi jaloilla ja selällä on paljon pidempi kuin hauiksilla. Ja tokihan se myös vaihtelee treenien perusteella, jos ei oikein treeni kulkenut, niin ei ne lihakset tällöin ole niin jumissakaan. Mutta välillä onkin sitten niin juntturassa että ei meinaa pystyä käsiä nostamaan taikka kävelemään... Ja kaikista pahin on ehkä se, kun vatsalihakset ovat niin jumissa ettei ihan oikeasti pääse sängystä ylos! :D

Kuinka monta salitreeniä ja aerobista teet viikossa?
Salitreenejä teen tällä hetkellä 4-5 krt viikossa ja aerobista en tee tällä hetkellä ollenkaan, paitsi tietenkin ennen salitreeniä lämmitellessä, sitten kun tavoitteena on rasvanpoltto niin ruvetaan sitä aerobista vääntämään! Tässä esimerkit treeneistäni parilta viime viikolta:

Vko 5:
Maanantai: Jalat
Tiistai: Lepo
Keskiviikko: Olkapää/Vatsa
Torstai: Rinta/hauis/ojentaja
Perjantai: Lepo
Lauantai: Jalat
Sunnuntai: Selkä/olkapää
Vko 6:
Maanantai: Lepo
Tiistai: Rinta/hauis/ojentaja
Keskiviikko: Olkapää
Torstai: Lepo
Perjantai: lepo
Lauantai: Aamulla jalkatreeni, illalla hauis/ojentaja+vatsat
Sunnuntai: Selkä/olkapää
Sori vähän kökkö laatuinen kuva tähän väliin :D
Mielestäsi parhaat liikkeet pakaroille ja vatsoille?
Pakaroille esimerkkinä hyvä liike on tuo suorinjaloin maastaveto, sekä muita hyviä liikkeitä on bulgarialainen askelkyykky, sumokyykky, lantionostot ja pakarapotkut. Vatsoille paras on ehkä koko linkkari :)

Lempi biisi salille?
Tämän hetken lemppari taitaa olla tämä;

Kuinka kauan kestää saada vatsapalat näkyviin?
Riippuu täysin siitä, miten syö ja treenaa. Vatsalihasten näkyminen vaatii alhaista rasvaprosenttia, eli ruokavalion pitää olla tiukka ja treenin tehokasta. Mulla itselläni ei oo vielä missään vaiheessa ollut niin rasvaton vatsa, että ne olisi ihan kunnolla tullut näkyviin, kun ruokapuolen kanssa on ollut ongelmaa (ensin ortoreksia hommia ja sen jälkeen joka aterian välissä naposteluja.. onneksi nyt on löytynyt kultainen keskitie ja ruuan sekä ateriavälien kanssa ei ole ongelmaa). Mutta pari-kolme kuukautta siihen menee, jos kaiken tekee oikein.

Käytkö koskaan ryhmäliikuntatunneilla,mitä mieltä niistä? Esim.bodypump,zumba
Nyt ei ole tullut käytyä kyllä pitkiin aikoihin ryhmäliikunta tunneilla. Sali treeni on se mun juttu, mutta oon kyllä tykännyt ennen body stepistä ja zumbakin on kivaa :) Nykyään jos ryhmäliikuntaan menen, niin se on todennäköisesti spinning tunti salitreenin jälkeen.

Paljonko aerobista teen viikossa? Millä tavalla?
Niinkuin jo aikaisemmin mainitsin, tällä hetkellä aerobiset on ihan minimissä. Sitten kun aletaan kiristelemään kroppaa, niin aerobista tulee aamuille ja kuntosali treenien jälkeen. Aamulla reipasta kävelyä ja treenien jälkee esim kuntopyörällä :)

Miten oot jaotellu sun treenipäivät ja lepopäivät(mitä teet milloinkin ja milloin lepo)?
Laitoin tuossa jo aikaisempaan kysymykseen vähän esimerkkiä mun treeni viikoistani. Mutta siis teen pääasiassa niin, että max 3 treeniä peräkkäisinä päivinä ja sitten lepo!

Mitä aloittelevan salilla kävijän kannattaisi ottaa huomioon?
Ehdottomasti tekniikat. Salilla näkee niin paljon niin karseita ja oikeen sydäntä riipasevia tekniikoita, että oikein harmittaa. Joten kun aloittelee salilla käyntiä, on syytä ensin harjoitella oikeanlaiset tekniikat, jotta homma lähtee pelittämään!
Kuva lainattu Googlesta
Kuinka paljon itselläsi on paino muuttunut salilla käymisen jälkeen?:)
Kun aloitin kuntosali treenit painoin muistaakseni 65-67 kiloa, ja enimmillään olen painanut 73 kg, joten onhan se paino noussut!

Onko sulla ollu ylikuntoa? Jos on mistä oot saanu selville sen?
Ei ole ollut ylikuntoa koskaan :)

Kuinka toisen lajin harrastava nuori kannattaa käydä salilla? (Esim. Pesäpalloilija et minkälaista reeniä kannattas tehä, että tulis räjähtävää voimaa ja nopeutta?)
En ole niinkään perehtynyt sellaisiin treenitapoihin, jotka kehittäisivät räjähtävää voimaa ja nopeutta, mutta luulen että esimerkiksi hiit treenit olisivat siihen sopivia keinoja (?) 

Kyllästyttääkö salilla treenaaminen sua ikinä?

Ei kyllästytä, treeni on ihanaa <3

Onko liikaa jos käy salilla kolme kertaa viikossa koko kropan treenausohjelmalla ja sen lisäksi noin kolme kertaa ryhmäliikuntatunneilla? esim. cx ja bodybalance?
En tiedä mikä ryhmäliikunta tunti on cx, mutta kolme salitreeniä + bodybalancea ei ole liikaa, koska bodybalancehan on vain rauhallista touhua :)

kuinka usein treenaat kotona?
Suoraan sanottuna en oikeastaan ikinä! Treenit teen aina kuntosalilla :) Kotona vain kehonhuoltoa ja tosi tosi harvoin vatsa treeniä.

minkä kokosia käsipainoja/kahvakuulaa käytät yleensä?
Riippuu mitä lihasryhmää treenaan, yleensä pieniä painoja jotta kaikki toistot ovat puhtaita ja menevät perille!

Kuinka kauan oot treenannut tavoitteellisesti?
Kun aloitin treenaamisen, oli tavoitteenani vain voida paremmin ja näyttää hyvältä. Mutta nyt viime vuonna myös on herännyt kiinnostus kilpailuun body fitneksessä, Ja siitä asti olen panostanut vielä enemmän treeneihini ja ruokavalioon, kun kaikki vaikuttaa siihen miltä tulenkaan sitten ikinä siellä lavalla tulevaisuudessa näyttämään ja tavoitteena on tietenkin viedä sinne hyvä paketti, sekä oikeasti menestyä!

Säälitkö ihmisiä, jotka eivät käy salilla?
En tosiaankaan! Miksi pitäisi sääliä? En usko, että minuakaan säälitään koska käyn salilla... Tai jos säälii, niin en usko että sillä ihmisellä on kaikki ihan kunnossa :D Tehkööt kaikki mitä itse haluaa!

Mikä treenaamisessa on minulle tärkeintä?
No ensinnäkin se, miten hyvän olon se mulle tuo. Ei mikään voita sitä fiilistä, kun on antanut kaikkensa ja vetänyt ihan superin treenin! Ja tietenkin on myös kiva huomata kehitystä, positiiviset muutokset kropassa eivät ikinä harmita ;)

Miksi haluat tulevaisuudessa lavalle?
Fitness on mun mielestä tosi mielenkiintoinen laji, se sisältää niin paljon kaikkia niin ihmeellisia juttuja mitä ei ees voi käsittää! Koko kisadieetti, kropan kuivattelu, tankkaus yms! Onhan se myös aika riskiä peliä, kun yhden pikku virheen takia voi koko homma mennä pieleen juuri ennen kisoja... Mutta se on sellainen asia minkä haluan kokea ja tiedän pystyväni siihen!

Pitäisikö kaikkien ihmisten harrastaa liikuntaa?
Tietenkin! Mutta kaikkien olisi hyvä löytää se oma laji, mistä tykkää ja mitä haluaa harrastaa! 

Miten alat polttamaan rasvaa? Millainen dieetti tms ja miten aiot yhdistää kuntosali treenin ja aerobisen?
Lähtökohtana on vähä hiilihydraattisempi dieetti, koska se nyt on toimivin keino kun rasvaa halutaan polttaa. Kun hiilarien ollessa vähällä, kroppa polttaa energiaa rasvasta. 
Kuntosali treenejä aion tehdä ihan normaalisti, 30-60 min aerobista sitten vaan siihen päälle muutaman kerran viikossa.

Mitkä on sun lempi olkapää liikkeet?
Pystypunnerrus ja vipunostot!

Harrastaako sun sisko yhtä aktiivisesti liikuntaa kuin sinä?
No sanotaanko näin, että yritys on kova... Herkuista erossa pysyminen ja tehokkaiden treenien suorittaminen on hieman hankalaa, mutta ehkä siitäkin joku päivä fitness typykkä kuoriutuu ;D

Pystynkö kasvattamaan 5 kuukaudessa näkyvät olkapää lihakset?
Kyllä viidessä kuukaudessa pitäisi jo kehitystä havaita, jos ruokavalio on kunnossa ja treenit tehokkaita!

Meinaatko siis kisata bikinifitneksessä vai missä? Ja voitiko tehä siitä ja sun tavoitteista ihan postauksen?
Body Fitness tulee kyllä olemaan mun laji, kunhan sinne asti pääsen :) Mä itseasiassa kirjoitin yhden postauksen siitä, mutta en ikinä sitä julkaissut ja lopulta poistin koko luonnoksen... Täytyypä siis varmasti tehdä uusi jos se kiinnostaa :)

Siinäpä oli kaikki treeni aiheiset kysymykset! Toivottavasti saitte toivomanne vastauksen kysymyksiinne!
<3 Sanni

14 kommenttia:

  1. Hei! Haluaisin kysyä, että missä ajassa uskoisit tuloksien näkyvän, jos treenaan suunnilleen tällä tapaa jonku pari kuukautta? Eli tekisin noin 3-4 kertaa viikossa salitreenin + sellanen ryhmäliikunta, jossa kiinteytetään jalkoja. Ja sen lisäksi tekisin aerobisen harjoituksen, hölkkä/hiihto pari kertaa viikossa ja harrastan myös lentopalloa 2-3 kertaa viikossa. Syön suunnilleen samatavalla kuin sinäkin ku vertasin sun ruokatottumuksiin. Oon kans aika hoikka tai et mulla ei ole kauheesti rasvaa ainakaan yläkropassa. Oot tosi hyvännäkönen ja vaikutat sellaselta realistiselta treenaajalta ja toivotan paljon onnea sun unelmien saavuttamiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      En oikein ottanut selvää siitä, että minkälaisia tuloksia haet! Lihasmassaa kerätessä aerobista liikuntaa ei tarvitse kauheasti tehdä, kun se on se yksi lihasten hajoamisen aiheuttaja! Mutta taasen jos tavoitteenasi on rasvanpoltto, niin treenit kuulostavat hyvälle, kunhan maltat myös pitää vähintään yhden päivän viikossa täyslepoa!

      Itse nyt tässä juuri tällä viikolla tiputtelin hiilari määriä ruokavaliosta, kun nyt alkoi rasvanpoltto :) Tsemppiä sullekkin tavoitteesi saavuttamiseen! Kysythän vielä, jos on jotakin muuta :D

      Poista
  2. Täytyy sanoa että oot mun enkeli! Treenaan samalla tavalla ilman pt'tä ja teen salilla joka kerta vähän eri asioita, eli niin sanottua kunnon ohjelmaa ei ole. Jotkut tutut onditä kommentoinu että ei se ole hyvä, mutta oon kokemu sen itselleni hyväksi, lisäpuhtia tuli siitetty joku muukin tekee niin ja kokee sen hyväksi! Ja tuo paino.. Itsellä noin 7kg paino korkeammalla kun reenannut salilla tosissaan, rasvaa polttaessa ne jenkkakahvat on lähtenyt mutta paino ei laskenut. Mietiskelin että olenko mä kyt joku norsu kun en paina sitä reilua 50kg niinkuin moni muuTäytyy sanoa että oot mun enkeli! Treenaan samalla tavalla ilman pt'tä ja teen salilla joka kerta vähän eri asioita, eli niin sanottua kunnon ohjelmaa ei ole. Jotkut tutut onditä kommentoinu että ei se ole hyvä, mutta oon kokemu sen itselleni hyväksi, lisäpuhtia tuli siitetty joku muukin tekee niin ja kokee sen hyväksi! Ja tuo paino.. Itsellä noin 7kg paino korkeammalla kun reenannut salilla tosissaan, rasvaa polttaessa ne jenkkakahvat on lähtenyt mutta paino ei laskenut. Mietiskelin että olenko mä joku norsu kun en paina sitä reilua 50kg niinkuin moni muu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Kiitos kovasti kivasta kommentistasi ♥
      Joo, mä en oikein noista kuntosalien personal trainereista välitä! Näkee tosi paljon sellaisia personal trainereita, jotka itse tarvitsisivat personal traineria :D Joten en itse kyllä luottaisi heidän sanaan treenien suhteen, ja itsekin tiedän, että mikä minulle sopii, joten jätän nuo salien trainerien reenit välistä! :D
      Ja niin... Mielestäni painon kyttääminen on maailman turhinta, koska se ei kerro kehon koostumuksesta mitään! Lihas painaa enemmän kuin läski, joten minua ei ainakaan haittaa yhtään olla painavempi kuin muut tytsyt ;)

      Poista
  3. Ihana blogi sulla! Ja loistava asenne treenaamiseen ja muutenkin elämään :) mietin, että millaisia vatsalihasliikkeitä teet? Kuvia katsellessani tuli mieleen, että kuuluuko ohjelmaasi myös vinojenvatsalihasten treenaaminen? Tsemppiä treeneihin!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! :) Treenaan vatsoja tosi monipuolisesti ja erilaisilla liikkeillä. Treenaan myös tietty vinoja vatsalihaksia :)

      Poista
  4. Huippu mielenkiintonen postaus taas!
    Eikös se olekkin niin että dieetin ajalla kun sitä aerobistakin liikuntaa on, niin se lihas hajoaa, juuri kuten tuossa eräässä kommentissasi sanoit? Niin kuinka pitkään ajattelit dieetillä olla, kunnes taas vaihdat lihaksen kasvatukseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, kiitoksia! :)

      Ja niinhän se on, että aerobinen treeni syö lihasta, niin kuin esimerkiksi myös liian pitkät ateriavälit. Dieetin olen suunnitellut kestävän ainakin 10 viikkoa ja kesällä aion vain ylläpitää kuntoani, koska heti kun ruokaa on enemmän niin minulla alkaa myös läskiä kertymään oikeen urakalla :D Joten syksyn puolella varmasti sitten aletaan taas lihaa rakentelemaan. Nyt siis tosiaan keskitytään dieettiin ja siihen, että sitä lihaa hajoaisi mahd. vähän.
      Aerobisten aikana käytän aminohappoja ja pidän ateriavälit sopivan pituisina, niin katabolia ei ole niin suuri. (Tässä nyt vielä pieni asian avaus, jos et tiedä miten aminohapot vaikuttavat; Ne siis estävät lihasta hajoamasta treenin aikana ja aktivoivat proteiinisynteesiä!) :)

      Poista
    2. Mitä aminohappo tuotetta käytät?
      Olisiko tuo Fastin workout intra tuohon tarkoitukseen juuri hyvä?

      Poista
    3. Käytän Forcen BCAA juomaa :) se on tosi hyvän makuinen ja siinä on parhaimmat suhteet leusiinia, isoleusiinia ja valiinia. Ja juurikin ne aminohapot ovat treenin aikana parhaiten kropan käytettävissä :)
      Omani löytyy siis täältä: http://www.sportsnutrition.fi/force-bcaa-drink-500g-p-1197.html

      Ja koodilla SANNI10 saa -10% alennuksen sportsnutritionin tilauksesta :)

      Poista
  5. Käytätkö palautusjuomia, kreatiinia tai muita näitä tämmöisiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on palautusjuomaa ja myös erikseen sekoitettava palautusjuoma heraisolaatista ja osmopuresta. Nyt dieetillä käytän kuitenkin vain heraisolaattia ja glutamiinia treenin jälkeen :) tässä muutama postaus joissa olen kertonut enemmän käyttämistäni lisäravinteista:

      http://ssannisofia.blogspot.fi/2015/01/palkkarit-vertailussa.html?m=0

      http://ssannisofia.blogspot.fi/2014/11/before-during-and-after.html?m=0

      http://ssannisofia.blogspot.fi/2014/09/faktoja-ja-vinkkeja-lisaravinteet.html?m=0

      Poista
    2. Mites toi glutamiini sitten toimii ja miksi vaihdat osmopuren siihen?

      Poista
    3. Glutamiini on yksi kehon tärkeimmistä aminohapoista. Mm. se nopeuttaa palautumista, sekä ehkäisee flunssaa ja ylikuntoa. Glutamiini on ollut mulla kokoajan mukana, mutta dieetillä pitää hieman hiilareista karsia, joten valitettavasti palautusjuomastakin lähti osmopuret pois.. :D

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️