perjantai 29. toukokuuta 2015

Kauppakassin sisältöä

Jo pitkän aikaa korvan takana on ollut idea tehdä postaus, jossa kurkattaisiin mun kauppakassin sisältöön. Nyt vihdoinkin sain aikaiseksi vähän räpsittyä kuvia ja kirjauduin Bloggeriin kirjoittelemaan.

Mun ostoskori kaupassa täyttyy yleensä aina samoista raaka-aineista ja tuotteista, näin kauppa reissut hoituu vaivatta ja nopeasti kun tiedän/muistan aina mitä haluan/tarvitsen lisää. Vakio kauppa mulla on aina S-market. S-marketilla on niin hyvät ja laajat valikoimat, siistit myymälät ja edulliset hinnat. Valitettavaa kuitenkin on, että mitä ravinnerikkaampaa ruoka tai raaka-aine on, niin sitä kalliimpaa. Siksi suosinkin yleensä ns. halpis merkkejä, kuten Rainbow ja X-tra. Näiltä merkeiltä löytyy kattava valikoima kaikenlaisia terveellisiä ja ravinne rikkaita raaka-aineita, eikä ostosten loppusumma pääse nousemaan törkeän suureksi.
Tietenkään aina kauppakassin sisältö ei näytä tälläiseltä, mutta tälläisiä tuotteita sieltä yleensä matkaan lähtee. Otan yleensä isoja pakkauksia, jotta ei tarvitsisi olla joka päivä käymässä kaupassa uudelleen, kun joku on taas loppu. Tässä vielä pieni luettelo siitä, mitä kaikkea tulee päivittäin ja vähän harvemmin suusta alas laitettua.

Hiilihydraatit ja ravintokuidut:
Päivittäin käytän:
- Jasmini tai basmati riisi
- Kaurahiutaleet
- Banaani, ananas ja omena
- Parsakaali, kukkakaali ja porkkana
Satunnaisemmin:
- Marjat, ruisleipä/muut leivät, muut hedelmät...

Proteiinit:
Päivittäin:
- Maitorahka
- Raejuusto
- Broilerin filee
Satunnaisemmin:
- Valkuaiset
- Kalkkunaleike
- Tonnikala
- Vähärasvainen jauheliha

Rasvat:
Päivittäin:
- Kookosöljy
- Cashew pähkinät / muu pähkinäsekoitus
Harvemmin:
- Maapähkinävoi
- Oliiviöljy
- MCT öljy

Muut:
- Sokeriton mehutiiviste
- Sokeriton mehukeitto
Aina kauppareissulla jos aikaa on paljon, niin minut löytää tutkimassa hyllyjen välissä hintoja ja ravintoarvoja. Missioni on löytää edullista ruokaa hyvillä ravintoarvoilla. Minua ei niinkään kiinnosta, että onko ruoka luomua vaiko ei. Syön sellaista ruokaa, joka on hyväksi kropalleni ja kukkarolleni, sen enempää minua ei kiinnosta että mistäköhän se ruoka on peräisin tai miten se on tuotettu. Ulkomaalaiset marjat olen tosin jättänyt pois ruokavaliostani kaikkien negatiivisten uutisten takia, mutta muutoin minua ei kovinkaan kiinnosta raaka-aineiden alkuperämaat.

Olen todennut, että kroppani toimii aivan loistavasti näillä raaka-aineilla mitä olen nyt jo pitkään käyttänyt. (Paitsi tietenkin sokeri ja vehnä aiheuttaa turvotusta ja vatsanväänteitä, mutta se nyt on aika normaalia ja yleistä, enkä niitä usein edes suuhuni pistäkään). En siis ole kokenut tarpeelliseksi kokeilla mitään "trendi" ruokavaliota, esim. gluteeniton, maidoton, luomu, raaka yms.

Ei ole olemassakaan täydellistä ja oikeanlaista ruokavaliota, mutta tunnustemalla ja tutkimalla omaa kroppaansa ja sen reagointia eri raaka-aineisiin varmasti löytää ne raaka-aineet ja ylipäätänsä oikeanlaisen ruokavalion, joka on hyvä itselleen ja kropalleen. Mä olen kokenut näiden olevan hyväksi mulle ja kroppa voi oikein hyvin.

Näin täällä! Millaisia ruokavalioita ja kauppalistoja sieltä ruudun toiselta puolelta löytyy? :)
♥️ Sanni

16 kommenttia:

  1. Moikka! Mietin vaan tuota, kun sanoit, ettei sinua kiinnosta tuotteiden alkuperä, niin oletko koskaan miettinyt, että kuinka paljon esimerkiksi torjunta-ainejäämiä ja muita kemikaaleja pistät vuosittain suustasi alas näiden ns "normaalien" tuotteiden mukana? Näiden ei luonnonmukaisten tuotteiden viljelyssä saa ilmeisesti käyttää lähes mitä tahansa myrkkyjä ja pellot voivat sijaita esimerkiksi valtateiden vierellä, jolloin on aika selvää, että autojen päästöjä joutuu väistämättä viereisten peltojen kasvustoihin. Luomu tuotteiden käytöllä ei tietysti ole oikeastaan mitään merkitystä painonhallinnassa (paitsi aikansa jos kertyy noita jäämiä kroppaan niin ne saattavat kuorimittaa maksaa, joka hidastaa kehon rasvanpolttoa ja muita toimintoja), mutta terveyden kannalta niillä saattaa olla merkittävä vaikutus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon suhteen olet kyllä ihan oikeassa! On ikävää, että tulee pistettyä kroppaan myös vahingossa kaikenlaisia myrkkyjä normaalin ruoan mukana, kun tosiaan niiden viljelyssä voidaan käyttää vaikka mitä torjunta aineita ja myrkkyjä :/ Luomu tuotteet ovat kuitenkin sen verran hintavampia, että niihin ei ole ainakaan toistaiseksi varaa panostaa :(

      Poista
  2. Hyvältä näyttää :)! mutta tiesitkö, että esim. just S-marketista saa myös kotimaisia pakastemarjoja? Ite ostan aina niitä, on ainakin puolukkaa ja mustaherukkaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedossa on ollut! :) Mutta tykkään oikeastaan vain mansikoista, vadelmista ja mustikoista, eli juuri niistä useimmiten ulkomaalaisista! :D :(

      Poista
  3. Moi! Terveelliseltä näyttää ruuat! Vähän ehkä ihmettelin, kun kirjoitit, ettei ruuan tuotantotapa tai alkuperä kiinnosta. Miten esimerkiksi eläinten kohtelu? Ymmärrän kyllä, että korkeampi hinta voi olla esteenä ostaa eettisesti tuotettuja tuotteita, mutta luulisi asian silti kiinnostavan edes jollain tasolla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!
      Tietenkin se asia edes jollain tavalla kiinnostaa, mutta liikaa en asialla halua päätäni vaivata... Tosiaan kun ei ole varaa ostaa luomua yms muita hintavampia huippulaatuisia tuotteita, niin täytyy tyytyä näihin edullisimpiin ns. huonompiin tuotteisiin!

      Poista
  4. Hyvältä näyttää, mutta eikö suolatut pähkinät oo epäterveellisiä..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suolahan nyt on huono juttu, jos sitä liikaa tulee syötyä. Pähkinät ovat paljon paremman makuisia suolattuna, mielestäni on siispä ihan okei syödä parikymmentä grammaa suolattuja pähkinöitä päivässä! Pähkinät sisältävät hyviä rasvoja, joten ovat siis muuten todella terveellisiä kohtuudella syötynä. :)

      Poista
  5. Minkä kanssa syöt kookosöljyä? :) Itse ostin purkin kookosöljyä jo muutama viikko sitten, mutta en oo oikein keksiny sille käyttöä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitan itse kookosöljyä aamupuuron sekaan ja paistan myös kanat kookosöljyssä! Kookosöljy on kyllä ihan hirmu hyvää ja kanaankin tuo ihanan maun, plus että se on täynnä hyviä rasvoja! :) Kannattaa kokeilla kumpaankin :)

      Poista
    2. kookosöljyssä on yli 90% tyydyttyneitä rasvahappoja, joten en sanoisi että siinä on kovinkaan paljon hyviä rasvoja. Sen sijaan olen kyllä kuullut että keho voi jotenkin hyödyntää kookosöljyn rasvat paremmin ja se kestää hyvin kuumentamista ja sopii siten hyvin paistamiseen :) mutta pehmeitä (hyviä) rasvoja siitä ei saa

      Poista
    3. Kookosöljy on kyllä siitä jännä, että se sisältää tosiaan 90% tyydyttyneitä rasvoja mutta on silti terveellistä! Kookosöljy nopeuttaa aineenvaihduntaa ja se sisältää sellaisia rasvoja jotka suojelevat sydän- ja verisuoni taudeilta :)

      Poista
    4. (Kylmäpuristetusta) kookosöljystä on ollut paljon puhetta netissä. Yleinen ajatus kookosöljystä on, että se on vaan kovaa ja tyydyttynyttä rasvaa. Mä suosittelen, että etitte mahdollisimman monesta paikasta tietoa ja luette ihan jotain tutkimuksiin perehtyviä postauksia. Kaikki ei oo niin mustavalkosta ja uusia tutkimuksia tehdään koko ajan :) Mä ite käytän Cocovin kylmäpuristettua kookosöljyä vain satunnaisesti, ja yleensä laitan sitä protskupannareiden päälle sulamaan, kaurapuuroon tai paistan sillä esim. kanaa. Mut ehdoton ykkösöljy on kyllä Filos extra-neitsyt oliviiöljy! Rypsiöljyäkin on tullut käytettyä, mutta sen mausta en liiemmin pidä.

      Poista
    5. Mäkin ite kyllä tykkään ehdottomasti käyttää kookosöljyä ihan kaikkeen tarkoitukseen ja olen sen terveysvaikutusten puolella, vaikka se sisältääkin lähestulkoon kokonaan vain kovaa rasvaa. :)

      Poista
  6. Ensinnäkin, sulla on ihanan inspiroiva blogi! :)
    Sitten, minäkin jäin miettimään tota "ei kiinnosta alkuperäismaa" jne. Sanotaan vaikka että ostat banaania, niin yleensä baanani on ollut jopa pari viikkoa matkalla Suomeen ja kuitenkin banaanit ei ikinä ole mennyt pahaksi. Se on siitä syystä, että ruokiin laitetaan paljon lisäaineita jotka pitävät ruoan tuoreena, mutta nämä aineet ovat todella epäterveellisiä kropalle. Jos tässä tapauksessa valitsee luomu banaanit on hinta maksimissaan euro kalliimpaa. Että kaikki luomu tuotteiden hinta ei eroa paljon ns "huonoimmista tuotteista". Sitten kannattaa myös tarkistaa onko saman hintaset tuotteet vaikka Espanjasta vai alankomaasta koska sitä lähempänä maa on, sitä vähemmän lisäaineita tarvitaan pitämään ruoan hyvässä kunnossa :)
    Vaikka "ei kiinnosta" tällaiset asiat ja vaikka sulla ei kauheasti ylimääräistä rahaa ole kannattaa tällaiset pikkuasiat miettiä läpi, koska lisäaineet voivat oikeasti olla tosi haitallisia esm. maksalle ja munuaisille joka sitten helposti tuottavat muita ongelmia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :)
      Puhut kyllä täyttä asiaa ja olen itsekin ruvennut miettimään juurikin näitä juttuja joista mainitsitkin. Olen ruvennut myös enemmän kiinnostumaan luomu/raaka tuotteista, kun ne eivät sisällä mitään elimistölle haitallista. Valitettavasti kuitenkaan nykyinen rahatilanne ei anna mahdollisuutta panostaa luomu ruokaan :( Toivon kuitenkin, että joskus minulla olisi mahdollisuus siihen! Aivan varmasti huomaisi eron hyvinvoinnissa.

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️