sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Ensimmäinen raakakakku kokeilu!

Olen jo pitkän aikaan ollut kiinnostunut kaikenlaisten terveellisten ja raaka herkkujen leivonnasta. En ole kuitenkaan vielä aikaisemmin missään vaiheessa luottanut leivonta taitoihini, joten olen vain pitäytynyt protskumömmöjen protskulettujen paistossa ja muissa simppeleissä hommissa. Olen nyt kuitenkin viime aikoina kiinnostunut entistä enemmän super foodeista ja terveellisten, sekä ravinnerikkaiden herkkujen leipomisesta, niin päätin hankkia itselleni pienen kokoelman super foodeja, jotta inspiraation tullessa niistä voisin jotakin keksiä.

Eilen etsiskelin ympäri nettiä kaikenlaisten raakakakkujen reseptejä, oli kaikenlaisia ja valinnan vaikeus iski, moniin mulla ei edes olisi ollut aineksia kaapissa. Mutta muistin sitten, että Kialla on blogissaan monta helppoa ja herkullista reseptiä, joten otimpas mallia yhdestä niistä. Tässä linkki alkuperäiseen reseptiin.

Minulta löytyi kaapista kaikki muut aineet paitsi taatelit. Onneksi taateleita saa näppärästi punnitse & säästä myymälästä juuri niin paljon, kuin itse tarvitsee. Miksi en olekaan aikaisemmin käynyt punnitse & säästä myymälöissä... Musta taitaa tulla jatkossa vakio asiakas, kun innostun leipomaan ;)

Ensimmäiseksi raakakakukseni tämä onnistui oikein hyvin, ainakin maultaan jos ei muuten! Pohja olisi saanut jäädä hieman paksummaksi... Ensi kerralla siispä jätetään maistelut väliin kesken tekemisen :'D Mutta muutenhan tämä onnistui oikein hyvin. Poikaystävänikin tykkäsi tästä ihan hirmuisesti, ja alta aikayksikön puolikas kakku olikin jo tuhottu hänen toimestaan... Joten eiköhän sinunkin kannata antaa pieni nautinto makuhermoillesi ja kokeilla tätä herkkua!

Tämän reseptin hyvät puolet ovat, että raaka-aineet ovat mielestäni suhteellisen edullisia ja varmasti aika monen keittiöstä löytyviä. Ja vaikka keittiöstä ei välttämättä löytyisikään, niin varmasti lähikaupasta niitä saa.


Pohja:
100 g Pähkinöitä (itse käytin cashew pähkinöitä, kun niitä sattui löytymään kaapista)
100g pehmeitä ja kivettömiä taateleita

Mousse päällinen:
2 Avokadoa
1/2 dl sulaa kookosöljyä
25g raakakaakaojauhetta (n. 3 rkl)
Makeutusta (itse käytin täysin kaloritonta erytlitolia n. 30-35g)

1. Valmista pohja tehosekoittimella/muulla vempaimella, jolla tehoa riittää ainesten sekoitukseen. (Itse sekoittelin pienellä vatkaimella ja oli aikamoisia mutkia matkassa, kun ei meinannut tehot riittää laitteessa... Sen takia pohjaan jäikin pieniä ja suurempia pähkinä yllätyksiä, mutta se ei haitannut ainakaan minua) Pohjan voi laittaa jääkaappiin siksi aikaa, kun tekee päällisen täytteen.

2. Sulata kookosöljyä ja sekoita kaikki päällisen ainekset sekaisin laitteella ja levitä kakun päälle. Laita pakastimeen tekeytymään noin tunniksi. 

Oikein maukkaita herkkuhetkiä!
<3 Sanni

21 kommenttia:

  1. Nam nam nam! Näyttää superhyvältä ja helpolta valmistaa!
    Välillä tuntuu, että yhden raakakakun tekoon tarvitaan hirveesti erilaisia kalliita raaka-aineita, eikä tällaisella pienituloisella hirveen usein ole varaa ostella erilaisia raaka-aineita yms.
    Tätä voisin jopa kokeilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli kyllä super hyvää ja ennen kaikkea helppo valmistaa! Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! :)

      Poista
  2. Tässä blogissa on vain yksi ärsyttävä asia, nimittäin yhdys_sana_virheet. Niitä sulla on joka tekstissä jonkin verran ja ne pomppaa heti silmään. Tekstiä ois paljon mukavampi lukea, jos siinä olis vähemmän yhdyssanavirheitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävää, jos kirjoitus virheet silmääsi pistävät. Saan jatkuvasti tälläisiä kommentteja ja ne eivät tunnu kovinkan kivalta minusta, sillä minulla on lukihäiriö enkä tunnista mitkä ovat yhdyssanoja ja mitkä eivät... :/

      Poista
    2. En ymmärrä miten ihmiset jaksaa valittaa tästä.. Ite oon lukenu sun blogia tosi pitkään ja mua ei oo ainakaan yhtään häirinny yhdyssanavirheet enkä edes useimmiten kiinnitä niihin huomiota :-D

      Poista
    3. Itsekin olen kyllä ihmetellyt sitä, miten niin kovin monet jaksavat jatkuvasti asiasta huomautella.. Itsellänikään ne yhdyssana virheet eivät pistä silmään, enkä niitä sitten myöskään osaa korjata :D Mutta lukihäiriön piikkiin nämä...

      Poista
    4. Kyllä mulla ainakin pistää yhdyssanavirheet silmään tosi usein, varsinkin sellaset melko päivänselvät useimmille tai vähintään äikän tunneilla hereillä olleille. Oon kyllä yrittänyt jättää asian huomiotta, koska muuten tosi mahtava blogi, kiitos siitä!! :)

      Poista
    5. Ikävä kuulla, jos ne kovasti häiritsevät :( Yritän parhaani, että virheitä ei tulisi. Kiva kuitenkin, että olet muuten tykännyt blogistani, kiitos itsellesi! :)

      Poista
  3. Näyttää hyvältä! :) Itsellä myös seuraavaksi raakasuklaakakku vuorossa! Aiempi raakakakkujani ja muuta voi käydä kurkkailee täältä:

    http://m-stay-fresh.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kokeilu kyllä osoittautui erittäin hyväksi! Mä käyn ehdottomasti kurkkimassa blogiasi, jos löytyisi vaikka joku kiva resepti toteutettavaksi! :)

      Poista
  4. Hei! osaatko neuvoa miten sumokyykky smith-laitteessa tulisi tehdä ? lähinnä kuinka leveällä ja edessä/takana jalkojen olisi hyvä olla? :D kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      On hieman hankala neuvoa näin kirjallisesti, mutta kannattaa ottaa asento siten, että jalat ovat hieman muuta kroppaa edempänä niin pääsee hyvin syvälle kyykkyyn :)

      Poista
  5. Miten tehdään raakakakkua yhdelle ihmiselle? Mä kokeilin kerran ja olihan se kohmeisena ihan ok, mutta eihän sitä enää voinut laittaa takaisin pakkaseen. Ohjeessa kun käskettiin jäädyttämään yön yli. Siispä säilytin lopun kakkua jääkaapissa ja kohtahan se oli löysää velliä eikä kakusta tietoakaan. :( Jos jäädytän vain tunnin ja syön palan ja laitan takaisin pakkaseen, niin seuraavan palan jälkeen ollaan taas siinä tilanteessa, että loppu on pakko säilyttää jääkaapissa ja siitä tulee velliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Raakakakun tekeminen yhdelle voi olla hieman hankalaa, mutta aines määriä pienentämällä se varmasti onnistuu ainakin joten kuten. Esimerkiksi itse tekisin vaikkapa mukiin, jos täytyisi tehdä vain yksi annos :) Kakun kyllä pitäisi pysyä kasassa vain jääkaapissakin ollessaan, itsekin säilytin lopun kakun jääkaapissa ja hyvin pysyi kiinteänä! :o

      Oletko varma, että kaikkia raaka-aineita oli oikeat määrät?

      Poista
  6. Moi! Mä kuin ton sun aiemman jutun sun ruokapäiväkirjasta. Siis mä syön melkeempä täysin saman kaavan mukaan, käyn kuntosalilla 4x viikossa lihasten kasvatuksen toivossa.. Olen 165 cm ja n. 52 kg. En ymmärrä miksei paino nouse tai lihasmassaa tule.. Vaikka mun treeniohjelman on tehnyt ihan pt,että vika täytyy olla siinä että syön alle kulutuksen :\ kokeilun laittaa mun päivän ruuat kalorilaskuriin ja tulos oli 1600 kcal, eli aivan liian vähän. Mun määrät on esim pastaa 1dl ja kanaa 100g ja paljon kasviksia. Tosiaan mun ruokailut on melkein samat kun sun ruokapäiväkirjassa. Toivottavasti kansat vastata! I need help :\

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Itselläni kalorit ovat tällä hetkellä n. 2000-2200 päivässä ja niitä pikku hiljaa nostelen ylös päin. Sinulla näyttäisi siis olevan paljon pienemmät ruokamäärät kuin minulla. Suosittelen nostamaan ruokamääriäsi, sillä lihas ei todellakaan kasva miinuskaloreilla! Tee pieniä nostoja ja totuttele kroppaa suurempiin kalorimääriin pikku hiljaa. Esimerkiksi ensin puoli desiä riisiä/pastaa enemmän lisää aterioille ja pikku hiljaa muita määriä ylöspäin, jos on tarvetta. :)

      Poista
  7. minkä kokoiseen vuokaan teit tämän kakun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa,

      Tein tämän kakun keskikokoiselle lautaselle, kun sopivan kokoista vuokaa ei kotoolta löytynyt... Kannattaa siis ehkä tuplata ohje, jos haluaa ihan kunnon ison kakkusen :-)

      Poista
  8. Pakko kommentoida vähän aiheesta poiketen kun sun blogiin nyt eksyin! Kävin joskus tosi aktiivisesti salilla ja söin terveellisesti, nautin kun näin muutoksia kropassa. Vaikka mulla ei ollut sillon yhtään ystävää mulla oli silti salikortti. Perjantai iltana kun muut biletti mä tykkäsin käydä ihanan hiljaisella salilla treenaamassa. Kun sain jossain vaiheessa kavereita kuntosali innostus jäi ja aloin käyttään mielettömiä määriä alkoholia ja syömään tosi epäterveellisesti. Ryyppäsin melkeen päivittäin vajaan vuoden ajan. Nyt oon kyllästynyt siihen pahaan oloon ja mahaoireisiin mitä mulle semmosesta elämäntyylistä aiheutui ja oon saanu kokonaan uuden motivaation käydä salilla ja pitää itestäni ja kropastani huolta! Luin sun askia joskus ja oot ihan tosi iso motivaatio mulle! Ärsyttää ajatella et vuoden tuhlasin ryyppäämiseen kun oisin voinu jatkaa salilla käyntiä ja olla hyvässä kunnossa. Ruoka-valio ja säännöllinen syöminen on vielä vähän hakusessa mutta alkoholi, tupakka, herkut ja pikaruoat on jääny oikeestaan kokonaan pois. Treeni iloa sulle, oot ihan huikee!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Kertomuksesi kuulostaa erittäin tutulle... Itse olin ennen joka viikonloppu (ja välillä viikonpäivinäkin) vetämässä pään täyteen viinaa ja seuraavana päivänä pitsat maistuivat. Löydettyäni treenin ilon ja alettuani nauttimaan sen tuomasta hyvästä olosta jäivät myös ne kaverit taka-alalle, kun kuntosali treeneistä tuli suuri osa arkeani. Mutta niin ne elämäntilanteet vain muuttuvat. Kuitenkin minäkin olen saanut ihan huippuja tyyppejä ystävikseni, jotka ovat samanhenkisiä kuin minä :) Hetki siinä kestää, että saa itsensä takaisin ruotuun hieman villimmän ajan jakson jälkeen, mutta kyllä se siitä taas lähtee! Pikku hiljaa hyvä tulee :)

      Kiitokset tsempeistä ja minä toivottelen täältä myös sinulle paljon tsemppiä! :)

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️