keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

Kuinka pysyä raiteilla ruokavalion kanssa?

Vaikka omaisi huikean määrän treeni motivaatiota ja yrittäisi kaikkensa kehittyäkseen, mutta ruokavalio puolella on asiat päin mäntyjä niin ei hommasta mitään tule. Treeni ja oikeanlainen ruokavalio kulkevat täysin käsi kädessä ja ilman oikeanlaista ravintoa (ja ravinnon määrää) et voi kehittyä. Tai no onhan kehitys tietenkin mahdollista, mutta kuitenkin hyvin hidasta ja epävarmaa. Pelkillä ruokavalion muutoksilla saa aikaan jo huiman eron. Mutta aina sitä keksii kaikenlaisia tekosyitä, miksi ei voisi noudattaa terveellistä ruokavaliota. Ei ole aikaa tehdä ruokaa, ei ole aikaa syödä sitä, ei pysty olemaan erossa herkuista ja mitä näitä nyt on. Iloksenne olen kuitenkin tehnyt teille pienen selviytymis oppaan ja vinkkejä siihen, miten pysytte ruokavalio suunnitelmassanne ja tikissä kesän läpi... ja mielellään myös koko vuoden ympäri ;)!
1. Ennakoi ja suunnittele
Mikä voi olla sen helpompaa, kuin että ruoat ovat valmiiksi (punnittuina) ja tehtyinä jääkaapissa kipoissa odottelemassa. Kun ruoat ovat valmiiksi tehtyinä ja purkitettuina niin tulee myös syötyä oikeat määrät. Urhaa parina päivänä viikossa kunnolla aikaa ruoan laitolle ja tee valmiiksi monta ateriaa. Näin säästät aikaa muina päivinä ja voit syödä juuri niihin kellon aikoihin, kuin olet suunnitellut. Ja mikä estää eväspurkkien mukaan ottamista, kun lähdet johonkin? No niimpä, ne ovat vain ne tekosyyt ;)

2. Ajattele positiivisesti ja älä stressaa
Älä stressaa ruokavaliostasi. Stressaamalla syömisistä ajaudut todennäköisesti vain jonkinlaisen syömishäiriön kouriin. Ajattele, että haluat syödä puhdasta ja ravitsevaa ruokaa, koska se on hyväksi sinulle. Ei siksi, että on pakko, koska haluat mahdollisesti laihtua, kasvattaa lihasta tai mikä vain ikinä tavoitteesi onkaan.

3. Mahduta makroihin!
Jos tiedossa on juhlat taikka ihan mitkä vain kekkerit, joissa on tarjolla paljon herkkuja, niin tottakai silloin saa herkutella. Jos ei herkuttele, niin ihmiset ihmettelevät, että mikäs nirso kummajainen se tänne on eksynyt! Tälläisissäkin tilanteissa voi hieman ennakoida. Toimi if it's fits your macros periaatteella. Syö muuten päivästä kevyeesti, niin kyllä juhlissa/ihan missä vaan sitten muutamat herkut mahtuu ihan hyvin makroihisi ilman, että menee kalorit älyttömästi plussan puolelle!
Järki käteen kuitenkin tässäkin touhussa... :D / kuva: WeHeartIt
4. Vaihtelu virkistää
Joka päivä ei tarvitse syödä samoja ruokia. Vaihtoehtoja on niin monia, joten miksi ihmeessä pitäisi puputtaa päivästä toiseen samoja ruokia! Monet tekevät sen virheen, että syövät joka päivä täysin samoja ruokia ja lopulta kyllästyvät niihin ja jatkavat pikaruoka linjalla.

5. Herkuttele terveellisemmin
Netti on pullollaan kaikenlaisia herkullisia ja terveellisiä reseptejä. Terveelliset herkut vievät pahimman makean himon mennessään ja toimivat hyvinä välipaloina. Hyvällä tuurilla voi herkutella terveellisesti ihan jokaisena päivänä. Esimerkiksi nämä herkulliset proteiini letut sopivat täydellisesti vaikka joka päiväiseksi välipalaksi!
6. Minimoi houkutukset
Älä joudu tilanteeseen, jolloin on kauppaan mentävä kauheassa nälässä. Silloin tulee usein harhailtua niille ns. kielletyille osastoille ja tulee ostettua epäterveellistä evästä. Kannattaa myös hankkiutua eroon kodin herkku varastoista. Kun kotona kaapit eivät ole pullollaan herkkuja, niin ei niitä silloin tule syötyäkään. Niin helppoa on repsahtaa, jos karkit ovat aivan kätesi ulottuvilla. Suurempi kynnys on tehdä kauppareissu ja hakea mässyä, joten usein se jää tekemättä ja herkut syömättä.

7. Säännöllisyys
Oikeastaan kaikista tärkein juttu on ruokailujen säännöllisyys. Näin kroppa saa säännöllisin väliajoin polttoainetta, eikä kiljuva nälkä pääse yllättämään. Muista syödä 3-4 tunnin välein!

8. Aina löytyy vaihtoehtoja
Grilli bileistä ei tarvitse jäädä sen takia paitsi, koska ei halua/voi mättää epäterveellistä grilli ruokaa. On niin paljon myös terveellisiä ja maukkaita vaihtoehtoja. Jätä jauhomakkarat ja rasvaiset pihvit pois. Tee raikasta salaattia ja grillaa broileria, maissia, kurpitsaa, sipulia... Vain mielikuvitus on rajana, grillata voi vaikka mitä terveellistä, eikä jää paitsi ihanista kesä hetkistä hyvän grilli ruoan kera :)

Tälläiset vinkit tähän väliin. Syökäähän hyvin ja nauttikaa kesästä!
♥ Sanni

12 kommenttia:

  1. Mua on viime aikoina ärsyttänyt aivan suunnattomasti se, kun juhannuksena eli neljä päivää pelkillä hampurilaisilla, majoneesilla, karkilla ja alkoholilla, niin voi jumankauta kun on vaikee alkaa syödä taas normaaliin tapaan seuraavalla viikolla. Nyt vasta ollaan päästy samanlaiseen ruokavalioon mitä ennen juhannusta. Mutta silti tekee kokoajan mieli kaikkee hyvää.. Argh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä niin ikävää, miten helposti voi joutua kauheeseen kierteeseen ja koukkuun! :D Mutta onneksi niistä mieliteoista kuitenkin pääsee eroon suhteellisen nopeasti ja sitten olo onkin taas ihan normaali ja oikein hyvä. Välillä on toisaalta hauska repäistä myös tuollaisilla hamppari päivillä, hah :') Kyllä ne syömiset siitä taas normalisoituu, ei vaan pidä stressata liikaa! :)

      Poista
  2. tässä postauksessa oli kyllä hyviä vinkkejä jotka otan varmasti käyttöön :) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi mukava kuulla, että postaus oli hyödyllinen! :)

      Poista
  3. Mua kiinnostais tietää miten sun ruokailut kotona menee tai siis syötkö samaa ruokaa muun perheen kanssa? Meillä ei esim. syödä illalla mitään lämmintä ruokaa, joten teen aina itselleni safkat illalla. Päivällä taas syön lounaan perheen kanssa, mut tänäänkin tuli vähän erimielisyyksiä kun ruokana oli vaaleaan makarooniin tehtyä makaroonilaatikkoa...... Joku perus kana-riisi-vihannes setti on ookoo mut tollaset sotkut no thanks, ei noi pidä ees mun nälkää?? Enkä haluis alkaa enempää valittaa/valistaa porukoita näissä ruokajutuissa kun ne on tarpeeks jo kuullu näistä mun suusta... Ääh onneks muutan pois himasta kesän jälkeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Aluksi perheeni oli vaikea sopeutua ruokavalio muutoksiini ja otimme useinkin yhteen asioista liittyen syömisiin. Vanhemmiltani ei tule ymmärrystä tätä lajia ja täysin puhdasta ruokavaliota kohtaan, mutta he ovat oppineet elämään asian kanssa. Nykyään valmistan itse ateriani valmiiksi ja syön ne omia aikojani. On kyllä todella ikävää, jos joutuu riitatilanteisiin terveellisen ruoan suhteen kotona. Uskon, että ajan mittaan vanhempasi kuitenkin ymmärtäisivät ja tukisivat päätöksiäsi. Kaikki kun kuitenkin saavat tehdä miten itse parhaaksi näkevät :) Vanhempasi voivat syödä epäterveellisempää hiilarihöttöä, mutta niin kyllä sullakin pitäisi ehdottomasti olla oikeus syödä terveellisesti ja pitää itsestäsi huolta. Toivottavasti asiat lähtevät teillä sujumaan! :)

      Poista
  4. Todella kiva, että joku jaksaa kirjoitella tämmöisistä asioista! Sain itselleni paljon uusia hyviä vinkkejä. Onko ruuan punnitsemiseen mitään ohjetta, että mistä tiedän miten paljon minun tulisi syödä mitäkin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella mukava kuulla, että postaus oli sinulle hyödyllinen ja tykkäsit! :)
      Ruokien punnitsemiseen ei kyllä valitettavasti ole oikeastaan mitään tiettyä ohjetta. Kaikki ihmiset kun ovat eri kokoisia ja tarvitsevat eri määrät ravintoa, niin vaikea sanoa kuinka paljon on hyvä määrä juuri sinulle...

      Poista
  5. Hyviä pointteja! :) Mealpreppi on kyllä hyvä tapa saada annokset oikean kokosiksi ja ruokailut säännöllisiksi.. Kun asuu itsekseen on vaan yksinkertaisinta, ettei osta mitään "epäterveellistä" niin ei tule syötyä mitään epäterveellistä :) Toki sitten välillä onkin mukava herkutella vaikka epäterveellisemminkin, kun arkiruoka on sitä puhdasta ja ravitsevaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps! Mealprep on kyllä ihan ykkös juttu mikä kannattaa opetella, jotta saa kiinni säännöllisistä ruoka ajoista ja oikean kokoisista anooksista :) Niin toi on kyllä hyvä, kun yksin asuessa voi itse päättää mitä sinne kaappeihin ostaa! Meiltäkin kyllä löytyy kunnon herkku varastot, kun muu perhe niitä jatkuvasti napostelee :D Onneksi mulla on kova itsekuri, eikä tee mielikään mennä herkkukaapille ellei ole herkku päivä. Välillä on tosiaan myös kiva herkutella ilman, että edes miettii makroja :')

      Poista
  6. saisko sulta jotain viikon ruokapäiväkirjaa tai jotain?? :) olis tosi mielenkiintosta nähdä =)

    VastaaPoista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️