tiistai 11. elokuuta 2015

Kadonneen motivaation metsästys

Viimeaikoina treenit ovat kulkeneet ihan hyvin. Haasteena on vain ollut sinne kuntosalille lähteminen. Suoraan sanottuna enemmän on tehnyt mieli lähteä kaupasta hakemaan jäätelöä, katsoa Netflixiä ja maata sohvalla koko päivä. Niinhän sitä on tullut tehtyä vähän liiankin kanssa. Viime viikollakin tuli syötyä monta päivää putkeen ihan miten sattuu. Se nyt on osakseen Weekend festivaalien syytä, mutta silti! Mihin se mun palava halu kehittyä ja luodin kestävä motivaatio on yhtäkkiä hävinnyt?
 
Kaikki suunnitellut treenit on tullut kuitenkin tehtyä, vaikka välillä se sohva meinaa voittaa. Mulla on jotenkin ideatkin loppuneet treenien suhteen - tuntuu, kuin hinkkaisin joka päivä samaa settiä tuloksetta. Vaikka ei asia ihan niinkään ole. Tulosten syntyminen on vain niin hidasta, eikä niitä millään jaksaisi odottaa ja tehdä helkkaristi duunia huomaamatta minkäänlaista kehitystä.  
HETI MULLE KAIKKI NYT. Mutta nyt täytyy varmasti vain todeta, että ei se päämäärä, vaan matka sitä kohti.  

Oikeastaan mulla on motivaation puute ihan kaiken suhteen. Blogiin en saa väkerrettyä edes yhtä huonoa kirjoitusta ja parsakaalit, riisit ja kanatkin tulee korvista ulos. Mitäs tässä sitten pitäisi kirjoittaa... tai syödä!?

Kyllähän tälläiset motivaation puutokset on ihan normaaleja välillä. Mä olen kuitenkin vain tavallinen ihminen, enkä mikään kone. Luulempa, että stressaan vähintään alitajuntaisesti tulevaa syksyä ja loppurutistusta koulussa. Tiedän jo nyt, että syksy/talvi tulee olemaan erittäin kiireinen ja tekemisen täyteinen. Ahdistun jo siitä ajatuksesta, että joudun samanlaiseen kiireiseen arkeen niinkuin keväälläkin. Tiedossa on pitkiä koulupäiviä, paljon koulutehtäviä, pomppimista kahden työpaikan välillä... Johonkin väliin sitä täytyisi keretä käymään treenaamassakin ja mahdollisesti myös nähdä ystäviä/poikaystävää, jos aika suinkin riittää.
Ei elämä onneks oo niin vakavaa! (tämä kuva oli tosiaan aivan täysi vahinko otos, mutta mielestäni hauska sellainen :'D)
Helpottavaa on kuitenkin tietää, että tämä kaikki tulee olemaan väliaikaista. Joulukuussa valmistun koulusta ja voin niin sanotusti aloittaa puhtaalta pöydältä. Täytyy nyt vain yrittää minimoida stressi, elää hetkessä ja edes yrittää tykätä tästä elämänvaiheesta. Eiköhän se motivaatio treeneihin, ruokavalion noudattamiseen ja kirjoittamiseenkin taas tule takaisin. 

Nyt vielä nautitaan tämä viikko kauniista helle säistä ja rentoudutaan kunnolla ennen kuin ensi viikolla taas paluu koulun penkille koittaa! Eiköhän kaikesta selvitä, kunhan on vain asenne kohdillaan.

Millä tavalla sä käsittelet elämässä stressaavia hetkiä? Mitkä ovat sinun keinosi saada motivaatio takaisin?

Superia viikkoa sulle!
♥️ Sanni

20 kommenttia:

  1. Yleensä se motivaatio treenaamiseen tulee onneks itestään takaisin! Vähän aikaa kun on treenaamatta, tulee niin löysä ja laiska olo että palan aina halusta takasin salille! :-D Välillä siinä menee kauemmin, välillä vähemmän aikaa. Motivaatiota opiskeluun sen sijaan ei tule vaikka kuinka kauan oottelis... Täytyy vaan pakottaa ittensä lukemaan, nimimerkillä yo-kirjotukset kohta enkä oikein oo lukenu... Kyllä se motivaatio treenata tulee takaisin sullakin, ennemmin tai myöhemmin! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se onneksi aina yleensä menee! Eiköhän se super motivaatio taas takaisin tule piakkoin :) Koulu juttujen tekoon sitä motivaatiota ei ole varmaanakaan edes olemassa, itsensä pakottaminen on varmasti ainut keino... Hyhhyi!! :D

      Poista
  2. Kun stressaan esim koulusta niin yritän suunnitella ajat millon teen mitänkin ja karsin kaiken turhan. Kun pitää jotain tehdä niin teen ne tehokkaasti ja jätän kännykän muualle.

    Treeni motivaatioo saan kavereiden kanssa treenaamisesta. Kisoja kattoessa saa kans pitkäks aikaa energiaa mut niitä nyt vaan muutaman kerran vuodessa :D ja yritän miettii et tuottaaks se treenien väliin jättäminen tai herkut mulle niin paljon iloo myös jatkos et se olis sen arvosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on aika samanlainen tyyli! Aikataulutan myös arkeani aika tarkasti, joka toisaalta myös aiheuttaa aina silloin tällöin stressiä ja arki elämäni on pelkkää suorittamista päivästä toiseen :D Mutta pakko siitä kiireestä on jotenkin selvitä ja tämä on minun tapani!

      Tuo on kyllä totta, että treenikaveri tuo kyllä ehdottomasti lisä intoa treeneihin! Paljon kivempaa treenatakkin, kun on kaveri mukana ja joka auttaa tarvittaessa :) Ja niinhän se on ehdottomasti, eivät ne herkut myöhemmin ajateltuna enää tunnukkaan niin hyvältä idealta... Katua niitä aina saa, vaikka ajattelisi että nyt en ota mitään paineita/morkkista asiasta :D

      Poista
  3. Huikee kroppa! Suunnitteletko ite kaikki sun kuntosaliohjelmat, ruokavaliot ym? Oon kans käyny salilla kolmisen vuotta ja kiinnostas tarkka ruokavaliosuunnitelma ja saliohjelma, mut en kuitenkaa viitsis maksaa ihan älyttömästi niistä. Oisko sulla jotain vinkkejä miten luoda oma ruokavalio? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Suunnittelen kyllä itse kaikki treenini ja ruokavalionkin. Olen ottanut paljon netistä tietoa ja vietän aikaani paljon kehonrakennus/fitness/urheilullisissa piireissä, joten tieto siltäkin puolelta tarttuu helposti matkaani :)

      Helppo vinkki on, että syö jokaisella aterialla sopivissa määrin proteiineja, hiilhydraatteja ja hyviä rasvoja. Hiilihydraatit kannattaa sijoittaa erityisesti treenien ympärille ja silloin niitä voi nauttia hieman enemmänkin, jotta kroppa lähtee palautumaan treeneistä. Perus gramma määrät päivittäin rasvoille on 1g/painokilo ja proteiineille 1,5-2,0g/painokiloa kohden. Proteiinien määrä riippuu tietenkin aktiivisuuden tasosta. Jos ei harrasta liikuntaa, niin proteiinin tarvekaan ei ole niin suuri.

      Tässä esimerkkinä joitain ateria kokoonpanoja;

      Esimerkki aamiainen:
      Hiilihydraatit: Kaurapuuro/ruisleipä tms + hedelmä
      Proteiinit: Kananmunan valkuainen/raejuusto/rahka/heraproteiini tms.
      Rasvat: Kookosöljy/MCT-öljy/omega-3 kapselit/lesitiini tms.

      Esimerkki lounas/päivällinen:
      Hiilihydraatit: Riisi/pasta/peruna/bataatti/ruisleipä tms.
      Proteiinit: Liha/kana/kala
      Rasvat: Esim. oliiviöljy, kookosöljy tai MCT-öljy

      Tässä vielä pari linkkiä postauksiin, joissa olen jakanut välipala/aamupala vinkkejä ja reseptejä :)
      http://ssannisofia.blogspot.fi/2015/06/taman-hetkiset-valipala-suosikit.html
      http://ssannisofia.blogspot.fi/2015/05/valkuaispuuro-mikrossa.html
      http://ssannisofia.blogspot.fi/2014/08/maailman-helpoin-terveellinen-lettu.html
      http://ssannisofia.blogspot.fi/2014/06/terveellinen-bansku-jaatelo.html
      http://ssannisofia.blogspot.fi/2014/05/tuorepuuro.html
      http://ssannisofia.blogspot.fi/2014/09/healthy-brekkie-and-snack-tips.html

      Poista
    2. Hurjasti kiitoksia! :)

      Poista
  4. Mulla ihan samanlaisia mietteitä ollut sillon tällön, tai miten sen nyt sanois. Tulee tommosia kausia, että mitään ei oikeen vaan enää jaksais. Mutta ne menee onneks aina ohitse ajan kanssa ja välillä tosiaan pitää kokeilla uusia juttuja ja ns. aloittaa alusta. Toivottavasti sullakin taas motivaatio palaa ja tsemppiä syksyyn!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, että ei aina voi jaksaa vetää täysillä sata lasissa. Välillä tulee pieniä ja hieman suurempiakin motivaation puutoksia, mutta onneksi asiat aina palaavat taas ennalleen ajan mittaan :) Yleensä tälläiset menevät onneksi nopeasti ohi ja saa kiinni tavallisista tavoista ja rytmeistä! Tsemppiä sullekkin syksyyn!

      Poista
  5. Hei tää oli jotenkin ihanan inhimillinen postaus, voin sanoa että don't worry! Kaikilla tulee ihan varmasti näitä kausia ja sillon säikähtää että mikä ihme tässä nyt mättää. Mulla on tullut useempaan kertaan ja oikeesti oon pitänyt 1-2kk taukoa salitreenistä ja muusta raskaammasta liikunnasta ihan vaan siks, että pelkkä salille lähteminenkin on inhottanut. Sillon on hyvä pysähtyy koska sekin on viesti jostain :) mulla eniten vaikuttaa se, jos oon väsynyt tai liian stressaantunut. Sit on parempi vaan oikeesti levätä, kyllä se motivaatio sieltä palaa sitten taas kun kroppa ja mieli on siihen valmis. Nykyään on vaan oikeesti vaikeeta jäädä sinne sohvalle ja skipata treenit, kun heti tulee huono omatunto ja alemmuuskompleksi selatessa jotain instagramia tai treeniblogeja missä kaikki tuntuu painavan ihan sata lasissa. Mut se on ihan sallittua!!

    Sulla on muuten kiva blogi, satuin eksymään tänne vasta aika äskettäin enkä oo siks aiemmin kommentoinut. Jos kaipaat postausideoita, niin mua ainakin kiinnostaa sun tämänhetkinen saliohjelma :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täyttä asiaa tämä kommenttisi. Ihan inhimillistä se tosiaan onkin, että välillä motivaatio hieman uupuu ja tuntuu, että mitään ei saa aikaiseksi. Itsekin olen nyt treenannut tällä viikolla vain sillon, kun olen oikeasti innoissani halunnut sinne salille lähteä. Muutoin olen vain mennyt mielen mukaan ja makoillut sohvalla jos on mieli tehnyt :) Tämä on viimeinen loma viikkonikin, niin eiköhän ensi viikolla taas lähe hommat sujumaan, kun taas alkaa perus arki. Täytyy nyt vielä yrittää rentoutua ja nauttia viimeisistä loma päivistä!

      Oot kyllä ihan oikeassa tuon sosiaalisen median ja eri treeniblogien vaikutuksesta siihen motivaatioon ja mieleen. Instagramia kun selailee ja näkee juurikin esimerkiksi eri kilpailijoiden treenikuvia, niin johan tekee mieli lähteä tekemään duunia samanlailla, kuin hekin aina päivästä toiseen! :D

      Tosi kiva, että olet eksynyt blogini pariin! Tervetuloa vaan siispä seurailemaan :) En olekaan kyllä suhteelliseen pitkään aikaan kirjoitellut mitään treeni ohjelmistani, joten ehkä sellainen postaus voisi olla paikallaan lähitulevaisuudessa :)

      Hyvää syksyn alkua sulle!

      Poista
  6. Itselläni toimii ainakin astetta rennompi linja just ruokailujen&treenejen suhteen, jos meinaa motivaatio loppua. Mutta jotenkin kummasti sit mulla alkaa aina yhtäkkiä treeni maistua kummasti kun antaa itselleen luvan ottaa rennosti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut! Yleensä kyllä juurikin tuo rentoutuminen ja itselle luvan antaminen siihen kyllä tuo helposti myös sen motivaation entistä kovempana nopeasti takaisin :D Vähän aikaa, kun makoilee ja viettää laiskempaa elämää, niin sinne salille haluaa kohta kahta kauheammin :)

      Poista
  7. Ei hitto, kirjotin just äsken pitkän kommentin, mutta tietenkin tämä ihana tekniikka hävitti sen taivaantuuliin.. Noh, yritetään uudestaan:
    Tiiän tasan tarkkaan mistä puhut Sanni! Viimeinen kouluvuosi oli mulle ihan tuskaa (tiedät varmaan..), joten suosittelen vain suosiolla keventelemään treenejä ja tekemään sitä mitä just sillä hetkellä tuntuu, oli se sitten jätskin syöminen tai sohvalle jääminen. Kunhan perusrunko ruokailuissa ja aktiivisuudessa on kunnossa :) Sun tuleva puolvuotinen on vain väliaikaista, joten kannattaa panostaa siihen, sillä sulla ei tule enää samanlaista tilaisuutta koulun suhteen. Olisinpa itekin tajunnut keskittyä kunnolla kouluun ja rentoutua treenien ja kaikenmaailman dieettien suhteen, niin olisin säästynyt kaikelta pahalta :D No, mutta virheistään oppii ja siksi annankin kullanarvoisen vinkin: älä stressaa liikaa tai turhasta! Tosin, se on paljon helpommin sanottu kuin tehty.. :D Tsemppiä kouluun ja muista, että lopussa kiitos seisoo!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se Blogger (ja itseasiassa muutkin) kyllä takkuilee aika useinkin, niin ärsyttävää kun on just kirjottanut kunnon romaanin tyyliin :'D

      Itsekin olen nyt ajatellut, että yritän ottaa syksyn mahdollisimman rennosti, mutta kuitenkin yrittää treenailla tavoitteiden mukaisesti. Välillä kuitenkin voi tosiaan ottaa ihan rennosti jätski kädessä sohvalla löhöillen :) Onneksi tämä puoli vuotinen tosiaan on vain väliaikainen "suoritus" ja sen jälkeen pääsee aloittamaan niin sanotusti puhtaalta pöydältä ja pitää pienen välin opiskeluista.

      Täytyy nyt vain tosiaankin yrittää minimoida stressi ja elää hetkessä, sekä yrittää parhaansa :) Joulukuussa voi sitten ylpeänä laittaa merkonomi lakin päähänsä ja olla tyytyväinen!

      Poista
  8. Mullakin on nyt semmonen stressivaihe menossa, kun tuleva syksy ahdistaa ja etenkin kaikki kouluhommat.. Motivaatiota treeniin olisi, mut ajan puute ja väsymys vähän niinkun painaa päälle.. Kyllä sille treenille löytyy aina aikaa kun vaan aikatauluttaa etukäteen, ja jos olo on voimaton niin jätän treenin välistä. Motivaatiopuutoksien sattuessa otan rennommin ja kyllä se sieltä sit taas tulee, kun on ollu vähän taukoa. Kiva kuulla sun kuulumisia ja tsemppiä treeneihin/arkeen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti monella kesän lopuilla alkaa painamaan pieni stressi päälle, kun syksy ja perus arki lähestyy. Täytyy vain tosiaan yrittää olla stressaamatta turhista ja yrittää parhaansa koulu juttujen suhteen :) Niin kuin Kia tuossa aikaisemmin kommentoikin - lopussa kiitos seisoo!

      Tsemppiä sulle myös syksyyn, treeneihin ja muuhun! :-)

      Poista
  9. Oot niin upeassa kunnossa!:-) ja muutenkin blogistasi saa kannustusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtava juttu, että olet saanut blogistani kannustusta omiin juttuihisi :) Kiitos paljon sulle!♥️

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️