sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Kuinka parantaa vastustuskykyä?

Syksy. Syksy tietää aina kaikenlaisia sairasteluita ja flunssia. Olen itsekin kieltämättä joka vuosi sairastunut ainakin jossain vaiheessa johonkin typerään flunssaan syksyn aikana. Niin kävi taas tänäkin vuonna! Syksy on hyvin petollinen, aurinko saattaa porottaa oikein kovasti, mutta samaan aikaan ilma on todella kylmä. "No enhän mä tätä takkia tarvitse, kun tuo aurinko lämmittää niin mukavasti!". Siinä vaiheessa voi onnistua vilustumaan huomaamattaan. Ja joku on kuitenkin jo onnistut saamaan itselleen ikävän syysflunssan ja hän saattaa esimerkiksi mahdollisesti pärskiä yleisissä kulkuneuvoissa päin näköä. Ketjureaktio on valmis!

Pääasiassa omaan vastustuskykyyn voi vaikuttaa omalla ruokavaliollaan. Kun saa tarpeeksi kaikkia hyviä ravintoaineita, niin kuuluisi pöpöjenkin pysyä poissa ja vastustuskyvyn vahvana. Tässä muutamat vinkit, joilla toivottavasti säästytään, tai viimeistään nujerretaan ne inhottavat syysflunssat!

Ennakoi. Jos tunnet olosi ihan vähänkin flunssaiseksi, niin älä missään nimessä lähde treenaamaan! Jo varhaisessa vaiheessa saatat saada flunssan heti selätettyä, jos vain maltat heti levätä.

Pukeudu lämpimästi. No tämä on ainakin usealle meistä itsestään selvyys, mutta jottei vain jäisi kellekkään epäselväksi! ;)

Nuku. No kukapa tästä kieltäytyisi! Vähintään 8 tunnin yöunet edistävät vastustuskykyä, joten varmista että saat tarpeeksi hyvät yöunet.

Älä stressaa. Stressi sinä senkin paholainen! Stressi voi aiheuttaa fyysisinä oireina päänsärkyä, huimausta, vatsavaivoja, flunssakierrettä ja lista vain jatkuu ja jatkuu... Yritä siis pitää stressaaminen kurissa ja etsi arjen keskeltä aikaa myös rentoutumiselle.

C-vitamiini. Se tutkitusti ylläpitää vastustuskykyä ja se taistelee mahdollisia pöpöjä vastaan! Syö siis C-vitamiinia, sitä on paljon esimerkiksi appelsiinissa. C-vitamiinia on myös saatavilla tabletteina, joita itsekin käytän ja täydennän niillä varastoja.

Glutamiini. Olen kokenut glutamiini yhdeksi parhaimmaksi lisäravinteeksi. Glutamiini on luonnollinen ja yksi kehon tärkeimmistä aminohapoista. Glutamiini auttaa vahvistamaan immuunijärjestelmää ja parantamaan tulehduksia ja sairauksia. Tämän lisäksi se nopeuttaa palautumista, edistää vatsan ja suoliston toimintaa, ehkäisee stressiä ja auttaa jopa sokeri- ja alkoholi himoon.

Syö valkosipulia. Valkosipuli tukee elimistön omia terveyttä edistäviä toimintoja. Se tukee vastustuskykyä ja antaa vireyttä! Lisää siis valkosipulia ruokiisi, tai syö jopa sellaisenaan, jos uskallat ;)

Superfood hifistelijälle; Pakuri. Nauti pakuria jossain muodossa. Pakurin ainesosilla on havaittu torjuvia vaikutuksia jopa syöpäkasvainten suhteen. Pakurin on havaittu myös vahvistavan sydämen toimintaa. Pakuri auttaa jaksamaan henkisesti, sekä fyysisesti.
(Huomioi, että pakuria ei tule käyttää samaan aikaan antibioottien tai penisilini lääkityksen aikana. Ne toimivat pakurin vastavaikuttajana. Penisilinille allerginen voi saada myös pakurista oireet.)

Pysykäähän terveenä!
♥ Sanni

2 kommenttia:

  1. Valkosipuli: kukaan ei tule metriä lähemmäksi niin ei vahingossakaan saa flunssaa julkisilla paikoilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, tosi hyvä veto! :D Valkosipuli siis epäilemättä toimii loistavasti ;)

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️