keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Ruokapäiväkirja & juttua ruokavalion muutoksesta

Ruokapäiväkirjat ovat olleet jo kauan suosittuja ja minunkin mielestä on kiva päästä kurkkaamaan muiden bloggaajien ruokavalioiden sisältöön. Ruokapäiväkirjoilla kuitenkin löytyy myös ne kuuluisat varjopuolensa - niiden kopioiminen. Haluankin siksi nyt heti alkuun taas sanoa, että tämä ruokavalio on hyvä minulle ja se ei välttämättä toimi sinulla. Kaikkien tulee siis itse kokeilla eri vaihtoehtoja ja löytää se oma ruokavalio, joka on paras itselleen. Sen pidemmittä saarnoitta, mennään asiaan! Tässäpä siis minun tämän päivän syömiseni (en kokenut tarpeelliseksi tehdä viikon ruokapäiväkirjaa, sillä syön oikeastaan joka päivä samaa ruokaa :D)


Keskiviikon ruokapäiväkirja
Aamiainen: Omena-vanilja valkuaispuuro pensasmustikoilla (sis. kaurahiutaleita, Pro Egg omena-vanilja smoothieta* ja kookosöljyä)
Lounas: Kookosöljyssä paistettua broilerin fileesuikaletta, basmatiriisiä ja yrttisiä uunijuureksia 
Välipala: Luontaistukun Response heraproteiinia*, cashew pähkinöitä ja banaani (Ps. Luontaistukun Response proteiini maksaa nyt tarjouksessa vain 14,90€!)
Päivällinen: Kookosöljyssä paistettua broilerin fileesuikaletta, basmatiriisiä ja yrttisiä uunijuureksia 
Iltapala: 2 ruisleipää, avokadoa, kalkkunaa ja kananmuna, sekä ananasta

Kuten tästä päiväkirjasta voikin päätellä, niin ruokavalioni on saanut pienen muutoksen. Olen nimittäin poistanut nyt ruokavaliostani loputkin maitotuotteiden ja keinotekoisten makeutusaineiden rippeet. Keinotekoisia makeutusaineita vastaan olen ollut jo pitkään, mutta vasta nyt päätin lopullisesti luopua siitä aspartaami mehukeitostakin. 

Maidottomalle ruokavaliolle lähdin siksi, koska tajusin maitotuotteiden olevan syypää joka päiväiselle turvotukselleni. Maidottoman ruokavalion johdosta turvotus on poissa, aineenvaihduntani toimii paremmin ja tunnen oloni paljon kylläisemmäksi, esim aamulla en enää jaksa syödä banaania, joka oli ennen ihan pakollinen juttu...

Tulen varmasti vielä myöhemminkin höpöttelemään maidottomuudesta, sekä jakamaan joitain hyviä välipala ohjeita ja reseptejä! Maidottomia proteiininlähteitä kun on välillä hieman hankala löytää, niin vinkit tulevat varmasti monelle tarpeeseen :)

♥ Sanni

* Tuote saatu

10 kommenttia:

  1. Kiva postaus! Tykkään paljon ruoka- ja myös treenipäiväkirjoista! Ootko jo ite päässyt treenaileen? :) Onko 'pitkä' treenitauko tehny jotain sun kropalla? Onko paino noussut tms.? Ja sitten haluisin viä kysyä että mitä mieltä oot leivän ja varsinkin vehnää sisältävien leipien käytöstä? Tuntuu että niin välttelee gluteenia vaikkea mitään oireita siitä tuliskaan. Itekin olin gluteenittomalla (syömishäiriöisenä mulle se oli keino rajottaa syömistä) muttei siitä tuu mitään ongelmia niin syön gluteenillisesti :D mutta silti ristiriitasia tuntemuksia kun tuntuu että lähes jokainen syö gluteenittomasti :(
    Sori pitkä sepustus, toivottavasti jaksat vastata :D
    Ja postailla useemmin ;) sun jutut on mielenkiintosia! :)
    t. Lottis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäsit! :) Valitettavasti täällä suunnilla ollaan edelleen sairaana, eikä syytä löydy. Täytyy siis sairastella ja odottaa parantumista, tuntuu siltä etten tervehtyisi enää ikinä... :/ Toivottavasti kuitenkin tämä tauti lähtisi mahdollisimman nopeasti, onhan tässä jo lähes 4 kk koha kärvistelty!

      Treenitauko on tietysti tehnyt kropasta löysän tuntuisen ja tyhjän. Lihakset tuntuvat olemattomilta, kun niissä ei ole yhtään painetta :D Painoani en ole seurannut, sillä en koe sitä tarpeelliseksi :) Olen erittäin sujut kroppani kanssa treenitauosta huolimatta!

      Mielestäni leivän syönti on todellakin ok ja hyvä juttu, kunhan tekee oikeita valintoja. Vehnäleivät kannattaa tosiaankin jättää pois, mutta ruis- ja kauraleivät ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja!(huom. monet kauraleivät on tehty vehnästä, joten kannattaa kurkkia sisällösluetteloja!)Ei kannata lähteä kaikkiin ruokavalio villityksiin mukaan, siksi koska muutkin. Kannattaa tarkastella omaa oloaan ja syödä niinkuin itselle on parasta :)

      Yritän kyllä postailla niin usein kuin vain mahdollista! Täytyykin siispä tulevaisuudessa pinnistellä hieman enemmän, jotta tekstejä syntyisi tiuhaan tahtiin :)

      Mukavaa viikonlopun jatkoa sinulle!

      Poista
  2. Oi kiva postaus tää! Lisää tämmösiä, näistä saa inspiraatiota omaanki ruuanlaittoon ;) Jos teet kaurapuuron "normi" valkuaisista niin monta valkuaista laitat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit! Toiveesi on kuultu ja pistän sen muistiin :) Laitan valkuaispuuroon 2-3 valkuaista :)

      Poista
  3. kiva postaus :) ois ehdottomasti kiva kuulla maidottomia välipala vinkkejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että suakin miellytti! Ja joo ehdottomasti yritän saada sellaisen postauksen väsättyä mahdollisimman pian :)

      Poista
  4. Hei tosi kiva postaus! :) Monta valkuaista laitat sun puuroos jos laitat siihe normi kananmunanvalkuaisii?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kiva, kun tykkäsit :) Laitan 2-3 valkuaista.

      Poista
  5. Miksi sanot että olet poistanut loputkin maitotuotteiden rippeet, kun käytössä on kuitenkin juurikin hera- eli maitoproteiini?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En laske heraa mukaan, sillä hera ei aiheuta minulle mitään oireita! Kaseiini sen sijaan turvottaa, mutta heraproteiini ei. Hera isolaatti imeytyy nopeasti, sekä on luonnostaan laktoositonta ja siksi sopiikin myös maidottomaan/laktoosittomaan ruokavalioon!

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️