sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Tulevaisuuden suunnitelmia

Valmistuttuani koulusta olen miettinyt paljon, että mitä oikeasti haluan tulevaisuudeltani. Mihin ammattiin haluan päätyä? Mikä on se minun juttuni? Sehän nyt on selvä juttu, että haluan työskennellä hyvinvoinnin, urheilun ja terveellisten elämäntapojen parissa. Sekin kun on hyvin laaja käsite ja mahdollisuuksia on monia.

Ammattikorkeakouluun opiskelemaan liikunnanohjaajaksi? Ehkä sittenkin fysioterapeutiksi? Mitäs jo menisinkin vain personal trainer koulutukseen? No mutta ehkä mua kiinnostaa sittenkin mentaalivalmennus? Vai sittenkin erityisesti ravintopuoli?

Näitä ajatuksia on tullut pyöriteltyä päässä erittäin paljon. Olin jo aivan varma siitä, että haluan keväällä hakea ensisijaisesti opiskelemaan fysioterapeutiksi. Ajattelin, että olisi mahtavaa olla tulevaisuudessa fysioterapeutti, sekä personal trainer. Juttelin asiasta kuitenkin monien kanssa ja päädyin siihen, että se ei sittenkään ole juttuni. Haluanko asiakkaikseni jo valmiiksi fyysisesti vammautuneita ihmisiä? Ehkä, mutta se ei tee minusta hyvää valmentajaa, jos osaan kuntouttaa vammoja.

Haluan olla hyvä valmentaja, siis korjaan - haluan olla paras. Haluan osata ohjata hyviä treenejä ja toteuttaa toimivia ruokavalioita ja siinä samalla haluan myös osata vaikuttaa asiakkaan elämään pysyvästi. Elämäntapamuutosta tehdessä tarvitaan valmennusta myös mentaalipuolella ja sehän siinä on oikeastaan tärkeintä. Kaikki tunteet ja ajatukset kun muodostuvat siellä pään sisällä. Jos asiat eivät pelaa niiden yhteisten treenien ulkopuolella, niin homma levähtää käsiin alta aikayksikön.


Aion siispä lähteä opiskelemaan personal traineriksi ja lisäkoulutuksien kautta erikoistua mentaalivalmennukseen. Haluan olla aidosti hyvä valmentaja, haluan tuntea asiakkaani heikkouksine ja vahvuuksineen. Haluan panostaa jokaiseen yksilöllisesti, sekä auttaa heitä tekemään elämään toivottavat muutokset. Haluan olla kokoajan mukana projektissa ja osata käsitellä hyvin myös sitä henkistä puolta.

Nykyään nähdään liikaa sellaisia Personal Trainereita, jotka ovat suunnilleen koko ikänsä aikana käyneet muutaman kerran bodypumpissa... Kuka vain kun voi nykyään sen lisenssin itselleen suhteellisen pienellä työllä hankkia. Haastettahan se tuo, jos haluaa joukosta erottautua, mutta unelmien eteen täytyy tehdä töitä! Olen kuitenkin erittäin määrätietoinen ja uskon unelmiini, joten eiköhän joku päivä vielä rokata täysillä.

Mites sitten työn ulkopuolinen elämä? Mihin tähdätään treenaamisella nykyään? 

Hyvä olo ja hyvinvointi. Siinä vastaus hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi. Heitin hyvästit kisahaaveilleni, kun ylikunto toden teolla avasi silmäni. En halua leikkiä terveydelläni ja rehellisesti sanottuna - elämässä on hieman tärkeämpiä asioita, kuin fitness lavoilla puolialasti keikistely. Haluan nauttia elämästä ja elää hetkessä. En halua rajoittaa elämääni tai kieltäytyä hauskoista jutuista koska fitness. Tärkeintä on voida hyvin ja olla onnellinen!

Ulkona on niin mahtava ilma, että minun on pakko lähteä nyt heittämään pieni kävelylenkki :) Ensi kertaan siis!

<3 Sanni

maanantai 22. helmikuuta 2016

Itämainen kanawokki (M,G)

Kuka on joskus kehdannut sanoa, että terveellinen ruoka on kuivaa, pahaa ja mautonta? Minä en ainakaan jaksaisi noudattaa terveellistä elämäntapaa, jos ruoka olisi ihan oikeasti kamalan makuista enkä siitä pitäisi. Terveellisestä ruoasta saa niin hyvää pienillä kikoilla.

Pari viikkoa sitten teki mieli jotain erilaista ja mausteista. Pyörin kaupassa ja päädyin siihen ratkaisuun, että nyt oli tehtävä itämaista wokkia. Mistä ihmeestä löytäisin siihen hyvät mausteet? Niin hyvän makuinen sweet chili kastikekin on täynnä sokeria! Onnekseni kuitenkin jäin tutkimaan ravintosisältöjä maustekastike hyllylle ja bongasin sieltä älyttömän hyvän makuisen sokerittoman maustetahnan. Nyt sitä onkin sitten syöty pari viikkoa joka päivä samaa ruokaa, tuli nimittäin sen verran hyvää! Yksi Snapchat seuraajani toivoi, että laittaisin reseptiä blogiin niin täältä nyt pesee!

Tarvitset:
• Broilerin fileesuikaletta (itse käytin 700g)
• Sipulia
•  Kasviksia (itse käytin paprikaa, parsakaalia, pikkumaissia, sekä pakastealtaasta löytyvää wokvihannes sekoitusta)
• Broilerimaustetta, pippuria, sekä Santa Marian red curry paste maustetahnaa.
• Kookosmaitoa
• Riisiä
• Kookosöljyä

» Leikkaa sipuli haluamaasi muotoon, ja ruskista pannulla kookosöljyssä. Tässä vaiheessa voit leikata myös paprikan ja pikkumaissin (ja muut kasvikset käytettäessä tuoreita).

» Paista kanat sipulin kanssa ja mausta. Älä pihistele mausteiden kanssa!

» Heitä sekaan kasvikset ja kookosmaito (huom. tuoreet kasvikset voi laittaa jo reilusti aikaisemmin, jotta ne ehtivät varmasti valmistua).

» Anna hautoa miedolla lämmöllä hetken aikaa.

» Nauti riisin tai vaikka nuudeleiden kera!


// Nyt vielä pikaiset kuulumiset tähän loppuun, kun kerrankin on aikaa blogille ;) Tänään mulla on tosiaan vapaapäivä töistä. Tämä päivä on kuitenkin oikeastaan omistettu autokoululle, sillä aamulla minulla oli ensimmäinen ajotunti ja hengissä selvittiin! (btw, mietimpähän vain että miten jalkapäivän jälkeen kykenee ajamaan autolla!?!?!? Terkuin, kokoajan jalka krampissa kytkimellä). Illaksi pitäisi sitä sitten vielä lähteä teoriatunnille viisastumaan. 

Tänään pidin välipäivän treeneistä, sillä joka paikka tuntuu olevan jumissa. Tein lauantaina todella tehokkaan plyo-treenin ja nyt reidet huutavat kyllä hoosiannaa... Saa nähdä, mitä sitä sitten huomenna treenaillaan :) Mulla on kyllä luistanut treenit niin loistavasti, ettei malttaisi millään olla salilta pois. Täytyy kuitenkin nyt pitää järki päässä, ettei jouduta takaisin samaan tilanteeseen. Ei kiitos enää ylirasitustilaa minulle!

Nyt voisin katsoa vielä yhden jakson valehtelevia viettelijöitä ennen autokouluun lähtöä, joten palaillaan! Superia viikkoa kaikille :)

<3 Sanni

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Ruokavalioni perus pilarit

Olen tehnyt hyvin radikaaleja muutoksia ruokavaliooni parin kuukauden aikana. Suurin syy tähän oli ylikunto, josta palautumiseen halusin panostaa ja antaa kaikkeni. Huolehdin siitä, että saan nukuttua yöllä hyvät yöunet ja ravintoa täytyy olla paljon ja sen tulee tietysti olla laadukasta. Lupa treenata on jo saatu, mutta palautuminen on silti edelleen käynnissä. Nyt siihen ravintoon ja lepoon täytyykin siis kiinnittää kahta kauheammin huomiota, jotta kalorit eivät jää miinukselle ja energiaa riittää palautumiseen.

Viime kesänä taisin kirjoittaa postauksen tyylillä "ei minua kiinnosta mitä se sisältää tai miten se on tuotettu, kunhan makrot ovat kohdillaan" ja pyh! Mitä ihmettä olen oikein ajatellut? Mitä kaikkia lisä-, torjunta-, makeutus- ja vaikka mitä muita aineita sitä tulikaan kroppaan laitettua.

Lisäaineettomat vitamiinit ja luomu tee Luontaistukulta!
Olen karsinut ruokavaliostani pois maitotuotteet, keinotekoiset makeutusaineet, lisäaineet, sekä hyvin pitkälti myös gluteenin. Kroppani ei ole voinut varmasti ikinä näin hyvin. Kokoajan on energinen olo, kun ravinto on oikeanlaista ja juuri sopivaa minulle. Ei enää turvotuksia tai tukalaa oloa pitkin päivää!

Kaupassa kierrellessäni valitsen niin pitkälti luomua, kun vain on mahdollista. Onhan se hintavampaa, mutta kehoni ansaitsee sen. Ja muutenkin - onhan se luomu paremman makuistakin.


Tässä esimerkki kauppalista, jonka mukaisesti lähdettäisiin shoppailemaan koko keittiön ammottaessa tyhjyyttään! (Huom... Listalta unohtui kokonaan lohi ja peruna!! Tosin niitä tuleekin harvemmin syötyä...) Näitä raaka-aineita minulta siis löytyy keittiöstä ja näitä sitä joka päivä suuhun laitetaan. Listasta puuttuu toki lisäravinteet ja superfoodit joita käytän.

Superfoodeja tulee käytettyä lähinnä vain jotain hyvää leipoessa, mutta päivittäin käytän ruokavalioni tukena moni- ja C-vitamiineja, sekä kalsiumlisää maidottomuuden vuoksi. Lisäravinteena käytössä on heraproteiini isolaatti, glutamiini, sekä maltodekstriini. Ja kyllä, tiedän heran olevan myös maitopohjainen proteiini, mutta hyväksyn sen ruokavaliooni sillä isolaatti on laadukasta proteiinia ja se imeytyy nopeasti eikä aiheuta turvotusta taikka vatsavaivoja.

Eli tiivistettynä: ei keinotekoisia makeutusaineita, ei punaista lihaa, ei maitotuotteita, ei vehnää taikka sokeria, ja mahdollisimman vähän lisäaineita ja gluteenia. Edellämainittujen sijaan sitten mahdollisimman paljon luomua ja reilun kaupan tuotteita! Ja kroppa kiittää.

Ruokavalioni ei ole kuitenkaan täysin ehdoton. Syön kermajäätelöä jos mieli tekee, taikka käyn kavereiden kanssa pihvillä ravintolassa. Saatan myös silloin tällöin ottaa pari lasillista alkoholia, jos mieli tekee. Se on sitä tasapainoa :-)

Mitkä ovat sinun ruokavaliosi perus pilarit?

<3 Sanni

maanantai 8. helmikuuta 2016

Mahtavia uutisia!

Pahoittelut taas venähtäneestä blogihiljaisuudesta! Elämäni on ollut viimeaikoina aika kiireistä ja tässä välissä on kerennyt tapahtua vaikka mitä. Kerrottaneen nyt ihan siitä parhaimmasta asiasta - viikko sitten lääkärissä tehtyjen tutkimuksien jälkeen sain luvan taas alkaa treenailemaan. (!!!!)

Snapchat: sannnnniw
Treenaaminen pitkästä aikaa on tuntunut erittäin raskaalta, mutta silti niin mahtavalta. Voimaa ei oikein tunnu olevan, olen siis oikeastaan palannut aivan lähtöpisteeseen, mutta täältä sitä vielä noustaan! Ihan innoissani olen salilla heilutellut yhden kilon käsipainoja ja puuhkinut täysillä, mahtaneet hieman kanssa treenaajat ihmetellä...

Olen aloittanut nyt treenaamisen ihan kevyesti, en todellakaan halua taas viedä kroppaani uudelleen ylirasittuneeseen tilaan. Päätin, että nyt alkuun ainakin treenaan vain sen max. 3 kertaa viikossa. Ja se riittääkin ihan hyvin, menee nimittäin treenit perille ja aika pahasti meneekin... Tälläkin hetkellä koko selkä on aivan kosketusarka ja makaaminenkin sattuu :D

Rytmihäiriöni ovat lähteneet kokonaan treenien aloituksen jälkeen. Siitä huolimatta vielä toistaiseksi yritän pitää treenien aikaiset sykkeet poissa maksimialueeltani. Pidän myös huolen siitä, että ruokavalioni tukee täysin palautumista ja kehitystäni, mutta siitä tulen vielä höpisemään lisää erillisessä postauksessa!

Nyt on pikaiset moikat tehty niin minä tästä lähden jatkamaan päivää. Mahtavaa viikkoa kaikille! <3

Sanni