sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Ruokavalioni perus pilarit

Olen tehnyt hyvin radikaaleja muutoksia ruokavaliooni parin kuukauden aikana. Suurin syy tähän oli ylikunto, josta palautumiseen halusin panostaa ja antaa kaikkeni. Huolehdin siitä, että saan nukuttua yöllä hyvät yöunet ja ravintoa täytyy olla paljon ja sen tulee tietysti olla laadukasta. Lupa treenata on jo saatu, mutta palautuminen on silti edelleen käynnissä. Nyt siihen ravintoon ja lepoon täytyykin siis kiinnittää kahta kauheammin huomiota, jotta kalorit eivät jää miinukselle ja energiaa riittää palautumiseen.

Viime kesänä taisin kirjoittaa postauksen tyylillä "ei minua kiinnosta mitä se sisältää tai miten se on tuotettu, kunhan makrot ovat kohdillaan" ja pyh! Mitä ihmettä olen oikein ajatellut? Mitä kaikkia lisä-, torjunta-, makeutus- ja vaikka mitä muita aineita sitä tulikaan kroppaan laitettua.

Lisäaineettomat vitamiinit ja luomu tee Luontaistukulta!
Olen karsinut ruokavaliostani pois maitotuotteet, keinotekoiset makeutusaineet, lisäaineet, sekä hyvin pitkälti myös gluteenin. Kroppani ei ole voinut varmasti ikinä näin hyvin. Kokoajan on energinen olo, kun ravinto on oikeanlaista ja juuri sopivaa minulle. Ei enää turvotuksia tai tukalaa oloa pitkin päivää!

Kaupassa kierrellessäni valitsen niin pitkälti luomua, kun vain on mahdollista. Onhan se hintavampaa, mutta kehoni ansaitsee sen. Ja muutenkin - onhan se luomu paremman makuistakin.


Tässä esimerkki kauppalista, jonka mukaisesti lähdettäisiin shoppailemaan koko keittiön ammottaessa tyhjyyttään! (Huom... Listalta unohtui kokonaan lohi ja peruna!! Tosin niitä tuleekin harvemmin syötyä...) Näitä raaka-aineita minulta siis löytyy keittiöstä ja näitä sitä joka päivä suuhun laitetaan. Listasta puuttuu toki lisäravinteet ja superfoodit joita käytän.

Superfoodeja tulee käytettyä lähinnä vain jotain hyvää leipoessa, mutta päivittäin käytän ruokavalioni tukena moni- ja C-vitamiineja, sekä kalsiumlisää maidottomuuden vuoksi. Lisäravinteena käytössä on heraproteiini isolaatti, glutamiini, sekä maltodekstriini. Ja kyllä, tiedän heran olevan myös maitopohjainen proteiini, mutta hyväksyn sen ruokavaliooni sillä isolaatti on laadukasta proteiinia ja se imeytyy nopeasti eikä aiheuta turvotusta taikka vatsavaivoja.

Eli tiivistettynä: ei keinotekoisia makeutusaineita, ei punaista lihaa, ei maitotuotteita, ei vehnää taikka sokeria, ja mahdollisimman vähän lisäaineita ja gluteenia. Edellämainittujen sijaan sitten mahdollisimman paljon luomua ja reilun kaupan tuotteita! Ja kroppa kiittää.

Ruokavalioni ei ole kuitenkaan täysin ehdoton. Syön kermajäätelöä jos mieli tekee, taikka käyn kavereiden kanssa pihvillä ravintolassa. Saatan myös silloin tällöin ottaa pari lasillista alkoholia, jos mieli tekee. Se on sitä tasapainoa :-)

Mitkä ovat sinun ruokavaliosi perus pilarit?

<3 Sanni

10 kommenttia:

  1. voisitko tehdä ruokapäiväkirja postausta nyt kun syöt vähän erillailla kun ennen? :) ja ihana kuulla että oot päässyt taas treenaan! älä kuitenkaan liikaa ittees rasita heti alkuun :)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Toki onnistuu :) olen julkaissut myös parisen kuukautta sitten yhden ruokapäiväkirjan, voit käydä tällä välin myös sen katsastamassa!

      Ja ehdottomasti nyt otetaan erittäin iisisti ja palaillaan rauhassa takaisin aktiiviseen elämään :) ei saa rasittaa kroppaa liikaa missään nimessä!

      Poista
  2. Mua kiinnostaisi myös uusi ruokapäiväkirja! :) Syöt niin terveellisesti, niin voisi saada uusia ideoita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että kiinnostusta löytyisi! Täytyykin siispä toteuttaa lähiaikoina :)

      Poista
  3. Ihanaa että oot taas päässy treenaan! Mua kiinnostais mitä käytät palautusjuomana? Monet on makeutettu keinotekoisesti ja ite yritän vältellä kans niitä ja liiallista sokeria. On ollut vaan hankala löytää sopivaa näillä kriteereillä :/
    Oot tosi inspiroiva persoona ja arvostan kuinka terveesti suhtaudut syömiseen ja treenailuun nyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on! :)

      Käytän itse stevialla makeutettua (kookossuklaa) heraisolaattia, maltodekstriiniä ja glutamiinia palautukseen. Ehdottomasti suosittelen ostamaan stevialla makeutetun heraproteiinin sportsnutritionilta.

      Self:in stevialla makeutetut proteiinit ovat parhaimpia, mitä olen maistanut. Monien muiden merkkien stevialla makeutetut proteiinit ovat aivan kauhean makuisia :D

      Tässä suora linkki tuotteeseen mitä käytän: http://www.sportsnutrition.fi/micro-whey-active-p-1300.html

      Ja sportsnutritionilta tilattaessa saat -10% alennuksen tilauksestasi koodilla SANNI10 :)

      Kiitos paljon <3

      Poista
  4. Hei pakko kysästä kun oon paljon ny ihaillu noita sun vihreen sävysiä kukallisia tms trikoita mitkä löytyy tuolta banneristakin oikeelta alhaalta :) että minkä merkkiset ovat et mistä mahtaa löytää, ihan täydelliset!! Sulla muutenkin paljon kaikkia hienoja kivoja salivaatteita, malttaa mennä salille :) aiemmiki oli ollu postaus et mitä kaikkee löytyy mut uus samalaine vois olla kiva jos tullu jotai päivityst :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseiset trikoot on ostettu viime kesänä Gina Tricot:ista! Nuo ovat kyllä ihan täydellinen valinta kesä treeneihin :)
      Mulla tosiaan on aika paljon treenivaatteita (... Enemmän kuin arkivaatteita ja tietty lisää pitää aina saada ;D)! Olen itsekin ajatellut, että niiden esittely voisi olla paikallaan joten enköhän lähde toteuttamaan toivettasi! :)

      Poista
  5. Paljon laitat heraa ja maltoa sun palautusjuomaan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 50/50 suhteella, yhden scoopin kumpaakin siis :) eli noin 25 grammaa!

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kaikki typerät ja herjaavat kommentit menevät suoraan roskapostiin!
-
Kiitos paljon kivasta kommentista! ♥️